Rust på bestik efter tur i opvaskemaskine

Vi købte fornylig ny opvaskemaskine (der var rust i kurvene på den gamle). Nu viser det sig at der kommer rust på bestikket i den nye Siemens også. Vi har også prøvet med spritnyt bestik - samme resultat.

Formodningen er at det er opvaskemaskinen der har et problem. Men kan det evt være pga rust i vandrørene, eller måske i vandværksvandet? Kan det testes på en eller anden måde? Og kan der så sættes et filter på, eller skal rørene skiftes?

/Henrik
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok gammel rust der sidder i dine rør der kommer ud, du kan monterer et bomulds filter på indløbet til vaskemaskinen.

V.h. Håndværkeren
Hvor lang tid går der fra du har vasket op til du har kigget til den/tømt den?
Rust på bestik "plejer" at opstå fordi der er noget ikke rustfrit i opvaskeren - dette kan være trådkurven hvor plasten er brudt, men det kan ikke være tilfældet i en ny opvasker. Jeg ville kigge efter noget ikke rustfrit i din opvask.
Tak for svarene!

Til Håndværkeren: Kan man på en eller anden måde teste vandet for jern-indhold? Hvor kan man købe sådan et filter? Har prøvet billigvvs.dk + Google uden held.

Til ErikP: Der går maximalt en nat inden den tømmes. Vi vasker KUN bestik (knive/gafler/skeer). Og vi har prøvet forskellige slags bestik - der kommer rust på det hele.

Det er ret irriterende - pt vasker vi slet ikke bestik i maskinen. Så ryger noget af fidusen ved en opvaskemaskine.

/Henrik
Citat fra henrik9000

Vi købte fornylig ny opvaskemaskine (der var rust i kurvene på den gamle). Nu viser det sig at der kommer rust på bestikket i den nye Siemens også. Vi har også prøvet med spritnyt bestik - samme resultat.

Formodningen er at det er opvaskemaskinen der har et problem. Men kan det evt være pga rust i vandrørene, eller måske i vandværksvandet? Kan det testes på en eller anden måde? Og kan der så sættes et filter på, eller skal rørene skiftes?

/Henrik


Hej Henrik

Det er ikke vandet eller opvaskemaskinen der er noget i vejen med. Rustfrit stål er mange ting, og dit bestik vil højest sandsynligt være lavet af 2 fundemantalt forskellige typer, nemlig et for gafler, skeer samt håndtaget på kniven (austenitisk), hvorimod bladet på kniven vil være lavet af et andet (martensitisk), der er mere hårdt, og bevarer skæret længere. Det er dog desværre knap så "rustfrit", hvorfor du sikkert ser at det er værst på skæret af dine knive.
Rustfrit stål angribes jo højerer saltkoncentration der er i vandet, samt jo varmere vandet er. Du kan sikkert ikke gøre noget ved saltindholdet, men du kan skrue ned for varmen - hvorved den rustfrie evne forøges.
Du skal gnide de rustfrie pletter væk med en grydesvamp eller lign.

Mvh. Olekamp
Annonce
Hej Henrik

Jeg glemte at fortælle at du kan kontrollere om bladet på dine knive er martensitisk rustfrit - idet denne type rustfrit stål er magnetisk - hvilket austenitisk (skeer, gafler samt håndtaget på kniven) ikke er.
Alt rustfrit stål kan ruste - det er kun et spørgsmål om nok varme og salt.

Mvh. Ole
Jeg har en hylde hvor den ene ravplug er røget ud af væggen.
Kan man proppe en slags lim i hullet, stikke ravpluggen ind og så det holder?
Hvis jeg nu VIL bruge det hul?
Jeg kan ikke sætte en større ravplug i p.g.a. skruen.
nastradamus

er du med på opvasken.!
vaske skruen ren.!

du et hoppet på den forkerte spor.!

men du kan bruge det samme hul.
med at fylde hullet op med polyfylder spattelmasse
og skrue skuen i polyfylder
og lad det tøre
det er den stærkeste "ravplugs" der findes.?
Citat fra Nastradamus

Jeg har en hylde hvor den ene ravplug er røget ud af væggen.
Kan man proppe en slags lim i hullet, stikke ravpluggen ind og så det holder?
Hvis jeg nu VIL bruge det hul?
Jeg kan ikke sætte en større ravplug i p.g.a. skruen.


Nu er det et spørgsmål om hvor stor en vægt du har på den hylde, men du kan fylde noget kemisk metal (Plastick padding) ind i hullet og sætte ravpluggen ind i det medens det stadig er fugtigt, skrue skruen i og lade der tørre. Skru derefter skruen ud igen og monter beslaget der holder hylden.
Og en anden gang så er det ufint at lægge sit spørgsmål i en andens tråd, du skal starte din egen.

V.h. Håndværkeren
Hej Henrik - det skulle vel ikke være et bestik fra Gense du har problemer med?

Vi står i nøjagtig samme situation som jer med opvaskemaskinen (vores er dog en Bosch). Beslagene på siden af den øverste trådkurv er af metal, som er rustet, men Bosch vil ikke høre tale om at det er maskinen der er noget i vejen med - de siger, at det er fordi vi vasker noget der kan ruste!?! De sagde også at vi skulle vaske et par gange med citronsyre for at fjerne rusten - det gjorde vi så, men rusten forsvandt ikke.
Mvh Ole

Ole
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis