Hej.
Tegningerne behøver ikke at være særligt detaljeret, og behøver slet ikke være skøntegning. Millimeterpapir i A3 format er fint.
Du skal have væggenes tykkelse med og vinduer og døre skal være tegnet ind.
Og så skal det være målfast i et eller andet størrelsesforhold.
Beskrivelse af materialevalg er faktisk heller ikke så krævende, men du skal beskrive den enkelte bygningsdel f.eks.:
Ydervæg:
Træbeklædning 1 på 2.
Afstandslister
Vindtræksbånd 40 x 2 mm
Vindpap
Stolper 45 x 150 mm.
Mineraluld 100 + 50 mm
Afstandslægter 50 mm
Mineraluld 50 mm. fastholdt med 2 mm ståltråd pr. 30 cm.
2 lag gipsplader 13 mm i forbandt.
Og så kan i lave en tegning over det.
Jeg vil anbefale jer at læse SBI anvisningerne for småhuse nr. 147 kan købes her:
http://www.bygnet.dk/bygnet/servlet/BygNetServlet?action=902&id=2156For evt. at undgå at skulle aflevere konstruktionsberegninger, ville jeg gå ud fra SBI 147, og skrive det i starten af min byggetilladelse.
Tegninger der skal medsendes:
Grundplan
Facadetegninger
Snittegninger, altså tegninger hvor huset er skåret midt igennem
Tegninger over grund (med hus) og kloaktegninger. Kloaktegninger kan hentes på jeres kommune. Hvis der altså er lagt kloak ind på grunden.
I selve ansøgningen skal i beskrive:
Konstruktionen
Brandforhold
Redningsveje
Ventilering
og et par andre ting.
Det lyder lidt vild med alle de ting der skal tegnes og beskrives meeeeeeen..
Jeg lavede en komplet byggeansøgning (jeg tegnede mine tegninger i AutoCad til PC)
på 3 dage i min ferie. Huset er et hus i 1½ plan på 140 kvm. og det skulle bygges helt fra bunden. Vi byggede henover et gammelt sommerhus, som så blev fjernet da det nye hus' 1. sal var lagt op. Så kunne vi bo der imens.
Men så havde jeg også i forvejen læst SBI 147 og BR-98, og vidste hvor dan konstruktionen skulle op bygges.
Så alt i alt har jeg vel brugt 4 dage. Byggeansøgningen blev godkendt, dog med få forbehold så som dørbredder jeg jeg havde tegnet 10 cm for smalle.
Med venlig hilsen
ThomasB
PS Spørg bare løs.
[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 16-05-2001).]