Skal tegninger laves af en arkitekt?

Er der nogen der ved, hvor detaljeret en tegning til myndighedernes godkendelse skal være?

Er der specielle krav til f.eks. beskrivelse af materialevalg eller andre ting?

På forhånd tak.

Mvh Trine og Michael
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Tegningerne behøver ikke at være særligt detaljeret, og behøver slet ikke være skøntegning. Millimeterpapir i A3 format er fint.

Du skal have væggenes tykkelse med og vinduer og døre skal være tegnet ind.
Og så skal det være målfast i et eller andet størrelsesforhold.

Beskrivelse af materialevalg er faktisk heller ikke så krævende, men du skal beskrive den enkelte bygningsdel f.eks.:

Ydervæg:
Træbeklædning 1 på 2.
Afstandslister
Vindtræksbånd 40 x 2 mm
Vindpap
Stolper 45 x 150 mm.
Mineraluld 100 + 50 mm
Afstandslægter 50 mm
Mineraluld 50 mm. fastholdt med 2 mm ståltråd pr. 30 cm.
2 lag gipsplader 13 mm i forbandt.

Og så kan i lave en tegning over det.

Jeg vil anbefale jer at læse SBI anvisningerne for småhuse nr. 147 kan købes her: http://www.bygnet.dk/bygnet/servlet/BygNetServlet?action=902&id=2156

For evt. at undgå at skulle aflevere konstruktionsberegninger, ville jeg gå ud fra SBI 147, og skrive det i starten af min byggetilladelse.

Tegninger der skal medsendes:
Grundplan
Facadetegninger
Snittegninger, altså tegninger hvor huset er skåret midt igennem
Tegninger over grund (med hus) og kloaktegninger. Kloaktegninger kan hentes på jeres kommune. Hvis der altså er lagt kloak ind på grunden.

I selve ansøgningen skal i beskrive:
Konstruktionen
Brandforhold
Redningsveje
Ventilering
og et par andre ting.

Det lyder lidt vild med alle de ting der skal tegnes og beskrives meeeeeeen..

Jeg lavede en komplet byggeansøgning (jeg tegnede mine tegninger i AutoCad til PC)
på 3 dage i min ferie. Huset er et hus i 1½ plan på 140 kvm. og det skulle bygges helt fra bunden. Vi byggede henover et gammelt sommerhus, som så blev fjernet da det nye hus' 1. sal var lagt op. Så kunne vi bo der imens.

Men så havde jeg også i forvejen læst SBI 147 og BR-98, og vidste hvor dan konstruktionen skulle op bygges.
Så alt i alt har jeg vel brugt 4 dage. Byggeansøgningen blev godkendt, dog med få forbehold så som dørbredder jeg jeg havde tegnet 10 cm for smalle.

Med venlig hilsen
ThomasB
PS Spørg bare løs.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 16-05-2001).]
ThomasB har i princippet ret, der er ingen krav om at man skal være arkitekt for at søge om byggetilladelse. MEN, hvis vi taler om større projekter, såsom tilbygning, nybygning og større ombygninger vil det være meget risikabelt ikke at hyre en uvildig arkitekt. Risiciene er bl.a. at ende med byggesjusk, unødvendige udgifter og irriterende besvær. Som uerfaren lægmand er byggeriets verden ofte et minefelt så man bør forberede sig grundigt inden man går i gang. Til det brug vil jeg anbefale bogen "Den private bygherre", som du kan læse mere om på www.netarkitekten.dk.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis man sætter sig godt ind i tingene, kan det altså sagtens lade sig gøre at projektere selv. Hermed ikke sagt at det dumt at hyre en byggesagkyndig, for det er det sikkert ikke - for nogen. For andre er det er let sag, at sætte sig godt ind i hvordan byggeverden fungerer.

Med venlig hilsen
ThomasB
Det må jeg simpelthen kommentere:
At kalde det en "let sag" som lægmand at sætte sig ind i byggeverdenens metoder m.v., og f.eks. projektere en tilbygning selv er simpelthen at lokke lægfolk på glatis! Det er jo ikke nogen tilfældighed at det tager 5-6 år at blive arkitekt/ingeniør/bygningskonstruktør. Når man medtager alle byggeriets discipliner - byggeteknik, arkitektur, jura, økonomi, tidsstyring m.v. - er byggeri samlet set en meget kompliceret størrelse. For at drage en lidt provokerende parallel: hvor mange lægfolk griber selv boremaskinen hvis ens lille datter har et hul i en tand? Fagfolk har både uddannelsen og erfaringen til at overskue og gennemføre f.eks. en tilbygning så den opfylder alle krav og ønsker (lovkrav, brugerønsker, holdbarhed etc.). Som lægmand aner man yderst sjældent hvilke risici man løber ved at vandre uden "guide" i byggeriets jungle.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Okey okey okey..

Det er rigtigt at det tager 5-6 år at blive arkitekt/ingeniør/bygningskonstruktør, men lærer man så kun at lave en tilbygning? Eller lærer man også at lave en empire state building? Eller for den sags skyld en Roskilde domkirke?

Vi må jo indse at det er en meget begrænset del af arkitektlærdommen der bruges ved sådanne "småsager", om jeg må bruge et sådan ord.

Om en tilbygning bliver et flot arkitektonisk mesterstykke er tvivlsomt, når "lægmænd", svinger blyanten, men det bliver som de vil have det, eller som de tror de vil have det.
En del af arkitektens arbejde er jo at fortælle folk hvad de vil have eller har brug for.

Alt sammen kunne sikkert have været gjort på en helt anden kreativ smart måde, hvis arktitekten fik lov at bestemme, men det var jo heller ikke lige det spørgsmålet gik på.

Jeg vil stadig påstå at "næsten" (bemærk: "næsten") enhver vil kunne sætte sig ind i detaljerne vedr. projektering af en tilbygning. Hvis man altså gider at sætte sig ind i sagerne, og gå på biblioteket.

Det kan måske godt være at jeg er for optimistisk, at tro at "næsten" alle kan sætte sig ind i tingene. En ting er helt sikkert - jeg kunne, så mon ikke andre kan gøre det efter?

Angående din parallel, så holder den ikke vand. En tilbygning drejer sig ikke om andet end penge og fejltagelser gør ikke ondt i andet end pengepungen, hvorimod det at bore et hul kan volde stor fysisk smerte - og så er det vist ikke lovligt...

Jeg forstår godt at du stritter imod mit råd, da det er kunder du/dit fag mister.

Jeg kunne sikkert også lave et stort service på min bil...hvis jeg gad sætte mig ind i sådan en tingest, men det gider jeg ikke, og det er sådan nogle som mig mekanikeren tjener penge på.

Jeg skal lige understrege:
Dette er ikke en opfordring til at undvære en arkitekt, en arkitekt er en glimrende sparingspartner, som mange, for ikke at sige alle, kan have stor nytte og glæde af.

Det kan være at det er mig der ringer til dig, når kommunen beder mig flytte mit hus uden for 2,5 meters skelafstand.

Med venlig hilsen
ThomasB
Hej Trine og Michael
Jeg har som thomas selv lavet tegninger til en tilbygning og kan kun sige at det afhænger meget af de lokale folk på jeres tekniske forvaltning.
Jeg har set tegninger (godkendte) som et 5 års barn kunne have lavet det var simpelthen rystende.
Hvis i mener i er rustet til at projektere selv så tag kontakt til den tekniske forvaltning og spørg hvad de kræver
MVH Claus
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis