Fjerne et stk af et spær?

I.f.m. opsættelse af en ny trappe til 1. salen, sidder der et spær i vejen. Hvordan f..... kommer jeg uden om dette lille problem? Huset er 12 m lange og 8 m bredt og spærrene ligger naturligvis på langs over den mindste spændvidde. Det spær som det er "i vejen" bliver kun understøtter på selve udervæggene. Og jeg er nød til, at fjerne det helt ude ved en af ydervæggene for at få plade til min nye trappe. Kan ikke rykke trappen den anden vej, for hér er en murstensvæg. Kan ej heller flytte trappen til et helt andet sted, for under trappen er der nedgangen til kælderen.... Hva gør jeg?
Kan man på nogen "støtte" den?

M.v.h.
Den desperate...

------------------
FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg formoder, at du ikke vil fjerne spærret helt crazy men blot har ønske om, at skære spærfoden over og fjerne et stykke. Samtidig antager jeg, at dit spær er et A-spær (med hanebånd).

Fremgangsmåden er at lave en udveksling, altså at du laver 2 stk tværgående "bjælker" der fastgøres på de 2 nabospær. På den måde får du overført belastningen, og får et statisk system der stadig holder.

Tag på biblioteket og lån TOP 28 (andre spændende http://www.top.dk/pdf/haandboeger.pdf), der kan du læse mere om det praktiske, dimensioner mv. Jeg vil nok alligevel anbefale, at du alliere dig med en tømrer eller ingeniør inden du skærer spærfoden over - så i sammen kan se på konstruktionen på stedet.

Mvh.

René

Hej FalckMand.

Jeg kan kun tilslutte mig Brandmandens råd om at alliere dig med en tømrer.

Vi fik fjernet loftet HELT i en ret stor entre, så vi nu har over 6 meter til loftet i vores trapperum. Det kostede os kun ca. 5.000,- alt inklusive. Tømreren blev mig anbefalet, han lavede et hamrende godt stykke arbejde og er medlem af BYG.

5.000,- her og nu er mange penge, men tænk på at du har en at placere et ansvar på, hvis halvdelen af dit hus vælter på grund af en (for) svækket konstruktion.

I øvrigt lyder det som om det indgreb du skal have foretaget er væsentligt mindre end vores, så måske vil du endda finde det ret billigt at få det lavet af en fagmand (og kan dermed sove lettere de nætter hvor det blæser kraftigt). Spørg i hvert fald om en pris.

Med venlig hilsen
lf
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej!
Min tømrer brugte ca. 3 til 4 timer på at lave udvekslingen, og så står han med "ansvaret" for hvis det skulle ske et eller andet, men indgrebet i sig selv er enkelt nok...

arnstein
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis