Roser og havetræ i samme bed ???

Hej smile

Jeg har lige lavet mig et dejlig bed af brosten og påtænker at plante roser i det, sammen med enten en kugleakacie, eller en kugleahorn.

Nu er det så at jeg kommer til at tænke på, om det egentlig er en god ide at plante et træ sammen med roser, da roser mig bekendt tager temmelig meget "kraft" fra jordens næringsindhold, og får andre planter, der er for tæt på roserne, til at vantrives.

Er jeg for bekymret hvad det angår?? - Skal jeg plante et andet træ end de førnævnte (nogen forslag?) - eller skal jeg plante nogen andre blomstende og velduftende planter i stedet for, sammen med mit træ?

Hvis der sidder nogen med rosenviden her i forum, som må den/de meget gerne komme med et forslag til hvilke roser jeg vil få stor glæde af i mit bed. Det eneste krav jeg har er at de skal være robuste, velduftende og evigt blomstrende i hele vækstperioden.

Såfremt der findes andre gode og smukke blomstrende planter, som blomstrer lige så længe som roser, og har samme velduft, vil jeg meget gerne høre om der er nogen der har nogle forslag. smile

Håber I kan hjælpe biggrin

Mvh
Selvbyggeren
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej !
Sidste sommer fik jeg lavet et ret stort rosenbed - et højbed omkrandset af kampesten.
Der er vel plantet omkring 80 roser, white cover - som er en meget robust rose og som blomstrer fra juni og indtil frosten sætter ind. Der i blandt er der plantet Ingrid bergmann -li'som for at bryde alle de hvide roser. Foran alle roserne har jeg plantet en lille lavendel-"hæk" og inde imellem det hele et par søjleenebær i den ene ende af bedet og et paradisæbletræ i den anden ende.
ALLE roserne og de 2 søjleene gror fint og paradisælbetræet,som blev plantet i efteråret er også godt med.
Jeg kan kun anbefale ovenstående smile men held og lykke med projektetwink

MULLE.....
Hej Karin.

Tak for dit svar! smile

Det lyder som et rigtig flot bed du har fået dig. Det er noget større end det jeg skal have tilplantet. wink

Mit bed er ca. 1 m i bredden og ca. 3 m i længden, og er omgivet af hhv. belægningssten og perlesten. Det betyder at der for planternes og træets vedkommende, ikke kan hentes nævneværdig næring til væksten udenfor bedet.

Derfor er det så afgørende for mig at vide om det er en god ide at plante roser sammen med træet (træet er trods alt kun et opstammet lille havetræ), eller om jeg skal finde en anden smuk, blomstrende og velduftende plante som har lige så lang blomstringstid som roser.

Derudover har jeg også tænkt på om der findes andre smukke små havetræer, som jeg kan bruge i mit bed - og vil da gerne efterlyse gode forslag

Mvh
Selvbyggeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis