Mit varmepumpeanlæg er blevet ulovligt

Jeg har mig et vand/vand varmepumpeanlæg som er blevet ulovlig pr. første januar i år. Problemet er, at det bruger grundvand, som bliver hældt i kloakken. Det må jeg ikke mere.

Er der nogen af jer, der har forstand på, hvad jeg må gøre ved det grundvand jeg pumper op? Der skal lige siges, at jeg har rimelig høj grundvand i forvejen (lige under min krybbekælder), så jeg ved ikke om en faskine er en god ide ... Jeg har en lille bæk i baghaven - kan jeg eventuelt udlede det der?

mvh. stix
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Stix.
Ja det er efterhånden nogle underlige regler der bliver strikket sammen der indde i Danmarks største ZOO. Her hvor jeg bor har vi egen brønd og renseanlæg, vi har også vores eget kloark net og Rense / Sivebrønde og er på ingen måde tilsluttet det Komunale netværk. Når vi en gang om ugen skyller renseanlæget baglæns igennem må vi ikke lade det urensede vand gå i vores kloark. Næh det skal i en stor tank, som komunen så kommer og tømmer !
Gad vide hvor de så gør af det ??
Vi har dog "glemt" at indstalere den tank så vandet løber direkte ud i jorden igen, det må du også kunne gøre, eks. i en stor faskine som du selv er indde på.

V.h. Håndværkeren
Helt ærlig mener jeg at det er HELT RIGTIGT at FORBYDE den slags anlæg.
At bruge god ren grundvand og pumpe det ud... ren spild at godt grundvand. Grundvand er en resurce der ikke bør misbruges. det skal der værnes om og passes på. Giftstoffer osv holdes lang væk.
Reelt smidder vi dog det meste af vore grundvand direkte i kloaken, det sker efter personvask, toiletbesøg og vasketøj... Der burde ave været instaleret et to strengs anlæg i alle nye udstykninger siden 70'erne. Et med frisk rent drikkevand, grundvand om du vil, og det i en super kvalitet, fri for pesticider osv. Den anden stren kan så være til vask, toiletbesøg, havevanding osv. Det behøvet ikke være nær så rent. det vilkunne være renset vand, vand med højere indhold af fx kvælstof, lettere pesticid rester. Pointen er at det ikke er nødvendigt at bruge vand af bedste kvalitet til det meste af vores forbrug. Herved burde det kunne sikres at der er frisk vand i allerbedste kvalitet til de næste mange generationer...

Tilbage til din varmepumpe.. er din pumpe så effektiv som en ny vil være... Måske er der en rigtig god økonomi i at få den skiftet ud med en anden type. Er der ikke en hel del der kører på nedgravede slanger i haven for på den måde at hente lidt varme ud af jorden. Her cirkulerer vandet blot i et lukket kredsløb. Eller hvad med noget luft til vand varmepumpe? Eller en genvex ting på ventilationen i huset?

MVH Njord
Ja, nu er det ikke for at lege sælger... Men min Høvding har selv monteret en luft/vand istedet for et oliefyr. Han er meget tilfreds med investeringen.
Han har endnu ikke set skyggen af is på yderdelen.

Det er et co2 anlæg af mærket Sanyo. Ved ikke hvem der ellers laver dem, men det er da et fordøg værd at kikke nettet igennem.

varmepumpeinfo.dk har mange gode info.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra njord

Helt ærlig mener jeg at det er HELT RIGTIGT at FORBYDE den slags anlæg.
At bruge god ren grundvand og pumpe det ud... ren spild at godt grundvand. Grundvand er en resurce der ikke bør misbruges. det skal der værnes om og passes på.

Nu er jeg en miljøbevidst person, så hvis det ikke var fordi, at grundvandet i området var for højt i forvejen, ville jeg nok heller ikke kører med sådan et anlæg.

Varmepumpeanlæget er er selvfølgelig ikke så optimal som et nyt, men den har en virkningsgrad på omkring 3:1 hvilket ikke er slemt nok til at bruge penge på et nyt.

Citat fra Håndværkeren

Vi har dog "glemt" at indstalere den tank så vandet løber direkte ud i jorden igen, det må du også kunne gøre, eks. i en stor faskine som du selv er indde på.

Problemet med en faskine, er at jeg ikke tror, at vandet kan blive ledt væk hurtigt nok - faskinen kommer til at ligge lige på grundvandsspejlet ... Vil det ikke bare forvandle min have til et sumpområde?

Jeg kunne lave et springvand ud af det, og smide det ned i min sø smile Mon ikke mine fisk vil komme til at fryse lidt? Eller hvad er reglerne med at udlede det i min bæk?

stix
Tjah ! I tysk timerne læste jeg aldrig på lektierne, for går den så går den !
Går den ikke ? Tjah så går den nok aligevel.
Du kunne jo prøve det samme med dit vand.
Annonce
Hej
Jamen hvor stor vand mængde taler vi om-?
Vandet der kommer ud igen er jo ikke forurenet, men i samme stand som det høje grundvand, bortset fra temperaturen.
Det er jo bare kommunen der ikke vil have det i kloakken.
Med venlig hilsen

Med venlig hilsen

Søren
Citat fra njord

Helt ærlig mener jeg at det er HELT RIGTIGT at FORBYDE den slags anlæg.
At bruge god ren grundvand og pumpe det ud... ren spild at godt grundvand. Grundvand er en resurce der ikke bør misbruges. det skal der værnes om og passes på.


Det er ikke rimeligt at forbyde folk at spare paa energien.
At pumpe godt grundvand ud i kloakken er heller ikke rimeligt.
Loesningen kunne vaere hvis man i Danmark fik samme regler som vi har her i Canada.
Et open loop jordvarme anlaeg skal have 2 broende boret til samme dybde, den anden broend bruges til at lede det "brugte" vand over i.
Det eneste man saa har "hugget" fra naturen er nogle faa grader af grundvandsxtemperaturen, men det er i virkeligheden kun noget man laaner til om sommeren hvor det vand man leder tilbage er varmere fordi varmepumpen nu bruges som airconditioner wink

Et open loop jordvarme anlaeg er billigere at installere og hele haven bliver heller ikke oedelagt af at grave jordslanger ned.

Karsten
Efter at ha' snakket med teknisk forvaltning, kan jeg se, at jeg bliver nødt til at pille det hele ned. Da anlæget er ret gammelt, kan det ikke betale sig, at bruge en formue på at lovliggøre det. Min sø er for lille, og lovmæssigt, er det for kostbart, at lave et open-loop system. Løsningen ser ud til at blive fjernvarme sad
Citat fra stix

Efter at ha' snakket med teknisk forvaltning, kan jeg se, at jeg bliver nødt til at pille det hele ned. Da anlæget er ret gammelt, kan det ikke betale sig, at bruge en formue på at lovliggøre det. Min sø er for lille, og lovmæssigt, er det for kostbart, at lave et open-loop system. Løsningen ser ud til at blive fjernvarme sad


Hvorfor nu Fjernvarme,der ligger måske et af de der skrækkelige små kraftvarmeværker i nærheden hvor du nærmest "skal" tilsluttes.
Kunne alternativet ikke blive en varmepumpe eller et pille fyr hvis du har en skorsten. Ellers er en moderne stål skorsten meget nem at sætte op selv, har gjort det her hvor jeg bor.

V.h. Håndværkeren smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis