Selv nivelerende beton

Hej.

Jeg skal til at støbe mig et gulv på ca 70 m2.

Overvejer så om jeg skal blande beton selv eller købe noget selv nivelerende beton.?

Hvis jeg køber selv nivelerende, og beton bilen så holder i den ene og skyde beton ind, vil det så selv dele sig ud så gulvet bliver lige med de ca 10cm beton, eller skal man selv stå og rette det ud i hele rummet?

Hvis jeg selv skal blande, hvordan beregner jeg så hvor meget cement jeg skal bruge til de ca 7 m3 jeg skal bruge.


Håber at hører at fra jer.

Med venlig hilsen

Morten Pedersen
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nivelerende beton så husk at få en jutter den kan du leje fx ved unicon
Citat fra Hans Bendix

nivelerende beton så husk at få en jutter den kan du leje fx ved unicon

..os kaldet en jomfrupik eller bare en stavviberatorcool
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ok for at få det helt på plads hvis du overvejer at blande 7m3 så vil du senere komme til at fortryde det af flere årsager.
1. når du blander selv kan du på ingen måde være sikker på at styrken er den samme i alt betonen så du risikere at få et gulv der ikke har den korekte holbarhed
2. at blande 7m3 i en tvangsblander er efter min overbevisning det rene vandvid hvis du tænker på hvor mange trillebører det bliver er det ca 70 plus det er over 12 ton som du skal flytte da 1m3 ca vejer 2.5 ton

vælg selvnivelerende beton.

normalt har betonbilerne et transportbånd monteret som kan nå ca 14 m men det fylder altså en del så medmindre der er masser af plads kan det ikke bruges.
en dyrer løsning vil være at få en pumpe ud med betonen men som sagt DET ER DYRT.

når du lægger betonen ud vil det være en fordel med en roterlaser til at holde højden.

DU MÅ UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER BRUGE EN STAVVIBRATOR!!!!!!!! dette får den selvnivelerende beton til at skille sig og derved ødelægge betonen. brug derimod en svupper kan lejes eller laves selv af en asfaltrager og et 110 pvc rør

uanset om du vælger selvniv. beton eller normalt beton kan du ikke undgå at skulle regne med at du skal rette det ud i hele rummet men det der gør den store foreskel på selvniv. beton i forhold til alm. beton er at det er meget nemmere at arbejde med man kommer langt ved bare at skubbe eller trække det med en asfaltrager hvor du normalt skal skovle.

håber det hjalp dig lidt
tomper det hjalp meget, og jeg kan godt se at når du sætter disse tal op, så skal jeg ikke til at blande betonen selv.

Men mit store spøgsmål kommer nok i den del med at rette det til så det bliver i vatter.. Er det bare at gå rundt med vaterpasset?
Lav nogle punkter hvor du har højden. det er faktisk meget let at ligge ud bare brug den jytter. Har selv lavet gulv og det virker.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hvis der ikke er for langt imellem dine væge vil det være nok at lave nogle mærker en meter over støbehøjden og måle ned fra dem. hvis der er langt (over 3-4 m) vil det bedste være at leje eller låne en rotorlaser og så indstille højden så bunden af asfaltrageren passer med støbehøjden. grunden til jeg anbefaler at bruge en rotorlaser er at betonen godt kan lægges ud skævt selvom at de måske kalder det selvnivilerende. hvad der skal oven på gulvet bestemmer ofte hvor præsist det skal lægges ud, så hvad skal der ske med gulvet?????
der skal ligges noget tyndt laminat gulv oven på.

og rummet er ca 7 meter bredt.
ok når du vil lægge laminatgulv direkte på betonen er det MEGET vigtigt at man er meget omhyggelig med at få det ordenligt lagt ud da det ellers kan blive nødvendigt at bruge flydespartel til at rette gulvet op med og flydespartel er endnu en af de ting som koster en del penge. derfor er det bedste du kan bruge til at rette gulvet af med en rotorlaser, du kan vælge at bruge en loddestok men jeg vil ikke anbefale det da 70 m3 er rimligt meget at rette af med en loddestok og det vil tage en hel del mere tid at gøre og selvniv. beton har en tendens til lige pludeselig at brænde af så man ikke kan arbejde så nemt med det mere.

Du skal bruge følgende ting:
1 x asfaltrager
1 x svupper (kan laves selv hvis du ikke vil leje en)
rotorlaser
gulvslibemaskine

stil laseren op et godt sted hvor den kan dække det medste af rummet men ikke står i vejen og sæt føleren på astaltrageren, så bunden af astaltrageren passer med støbehøjden (føleren har normalt 3 toner en langsom en hurtig og en hyletone. hurtig og langsom bliver brugt ved enten for høj eller for lav og hyletonen for korrekt højde)
når du så begynder at støbe gulvet så kontrolerer du hele tiden om der er for lidt eller for meget beton og bruger asfaltrageren til at finjustere med atlså hvis der er for meget trækker du lidt væk og kontrolere igen og omvende hvis der er for lidt kommer du lidt mere på. sør for at du hele tiden har tjek på højden det er trælst hvis du kommer for langt frem og opdager at du har lagt for meget på og derfor er nødt til at trække langt med betonen. når du er nået ca halvvejs begynder du at svuppe 1.gang det er vigtigt at du får svuppet det godt man svupper betonen ved at trykke og trække i en jævn bevægelse og langsomt bevæge sig bagud svupperen skal hele tiden have kontakt med betonen svup samme retning over hele fladen stop ca 1,5 m fra hvor du kom til med støbningen. læg det sidste gulv ud og svup det i samme retning som det første. svup derefter min 2 gange på tværs af retningen du svuppede gangen før gulvet er nu støbt. når du kan gå på betonen uden at sætte mærker i det dækkes det af med plastik. vent 2 dage og slib så gulvet med en slibemaskine dette gøres for at fjerne eventuelle ujævnheder i betonen. gulvet skal nu afhærde inden du begynder at lægge gulv det tager normalt ca 14 dage. hvis man er MEGET omhyggelig kan et selvniv. beton gulv lægges inden for +/- 2-3mm

et par gode råd:

1. sæt et mærke på asfaltrageren hvor holderen til føleren er plaseret holderen kan godt hoppe af asfaltrageren
2. tjek om betonen er i orden hvis den ligger sig i en dynge uden at flyde ca 0,5-1m er den sikkert for stiv og derfor ikke til at ligge ordenligt ud. hvis den skummer meget når den bliver svuppet er den for tynd og skummet vil lægge sig på overfladen og senere skalle af.
3. svup godt og grundigt det er svupningen der gør at gulvet bliver ordenligt jævnt.
4. vær 2 mand til støbningen en til at lægge ud samt svuppe og en til at holde højden.

god fornøjelse
takker for den rigtig gode "brugsanvisning"
Når du køber betonen er det nemt at få en prof til at komme og hjælpe. Jeg har selv fået støbt 70 kvm og fik betonen leveret. En murer der kom og hjalp med at få det jævnet kostede nok ca. 2 % ekstra, så det ville jeg ikke spare. Tænk bare på hvor galt det kan gå, hvis der bliver problemer og du skal ud og leje en betonhøvl for at rette op bagefter.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også