Selv nivelerende beton

Hej.

Jeg skal til at støbe mig et gulv på ca 70 m2.

Overvejer så om jeg skal blande beton selv eller købe noget selv nivelerende beton.?

Hvis jeg køber selv nivelerende, og beton bilen så holder i den ene og skyde beton ind, vil det så selv dele sig ud så gulvet bliver lige med de ca 10cm beton, eller skal man selv stå og rette det ud i hele rummet?

Hvis jeg selv skal blande, hvordan beregner jeg så hvor meget cement jeg skal bruge til de ca 7 m3 jeg skal bruge.


Håber at hører at fra jer.

Med venlig hilsen

Morten Pedersen
Hej. Jeg skal til at støbe mig et gulv på ca 70... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra cvi

Når du køber betonen er det nemt at få en prof til at komme og hjælpe. Jeg har selv fået støbt 70 kvm og fik betonen leveret. En murer der kom og hjalp med at få det jævnet kostede nok ca. 2 % ekstra, så det ville jeg ikke spare. Tænk bare på hvor galt det kan gå, hvis der bliver problemer og du skal ud og leje en betonhøvl for at rette op bagefter.

det har du fuldstændigt ret i om man så kan nøjes med 2% ekstra afhænger nok lidt af hvem man finder. jeg ville nok foretrække enten en betonarbejder eller en struktør da selvniv. beton er noget de meget ofte arbejder med. men det kan da selvfølgelig godt være at en murer kan klare opgaven men det er ikke så tit jeg har set murer udføre betonarbejde.
har også gået og tænkt over det.

Tror det bliver en murer eller sådan der kommer og jævner det, for så har man jo også en at gå til hvis lortet ikke skulle være lige, i stedet for kun 1 selv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
en laser er da smart, men det kræver nu en del øvelse at arbejde nogenlunde hurtigt med så'n et bæst (man skal både vænne sig til betonen, skraberen og laserlyden), og en pumpe koster altså per påbegyndt kvater ... så hvad er der galt med et gammeldags rivebrædt? Der kan man både se og føle hvad man laver.

Hvis der monteres ledere (træ-"skinner") på væggene i alle rum (jeg antager at det ikke kun er et rum på 70 kvm, - hvis det er, så kan der læggges en leder ud på midten ovenpå forskallingen), så er det såmænd ligeså nemt, og ofte med bedre resultat for uøvede.

Skru nogle ledere (ikke for tynde, - f.eks. 38x56 mm) på væggen hele vejen rundt, så underkanten af lederen svarer til overkant færdigt dæk.Om man vil sætte lederme op med laser eller med waterpas og snore, er jo efter temperament.

Skær så et brædt (gerne 32x125mm) til, så det er så langt som rummets bredde, og skær så et hak i begge ender der svarer til lederen (f.eks. 38x56mm).


Bruger man en midterleder, så skal der være understøtning direkte under armeringen hele vejen hvor den ligger, så lederen kan lægges i water og højde. Lederen behøver ikke at være så bred (de kan f.eks. skæres af 1"x4"), men højden skal naturligvis passe til overkant færdigt gulv.

Lederen skal have et par bindinger (1-2 stk/m), - læg den f.eks. ud i stykker på et par meter og lad dem overlappe med 10-15 cm, og når man så har trukket gulvet en halv meters penge forbi en leder, så VADER man frem gennem betonen, klipper lederen fri, smider den væk, og pudser sporet efter den væk med et stort brædt (makkeren smider lige et par kvarte skovlfulde frem til at fylde med), , og trækker det evt. efter i frihånd med en kort retteskinne.

Men uanset hvilken løsning du vælger: hvis du beslutter dig for at få en pro til at hjælpe dig, så sørg for at han kommer forbi en times tid en dag eller to i forvejen, så han kan checke at der ikke er uforudsete problemer.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Når du laver dit betongulv og efterflg. har et laminat eller trægulv ovenpå er der nogle tolerencer du skal overholde - nemlig +/- 2 mm pr. 2 m. Hvis dette ikke er opnåeligt så spar en smule på betonen og ret af til sidst med selvniv. spartel. Betonbunden er med ledere den bedste løsning hvis du kaster dig ud i det og ganske simpelt at lave som ovenfor beskrevet
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også