opstart af havetraktor

Hej

Jeg håber på jeres hjælp til mit havetraktor projekt som er ved at vokse mig lidt over hovedet.
Det er en "weed eater" med en 12 HK b&s motor og hydrostatisk gear. Den forrige ejer som solgte maskinen til mig havde afmonteret tændingslåsen som var defekt. Jeg har netop anskaffet mig en ny som også er defekt (øv)
For at kunne få dyret igang mangler jeg noget basal viden om ledningsføringen på sådan en fætter. Jeg har fulgt plusledningen fra batteriet til et startrelæ som styres af en hvid ledning som jeg kan følge tilbage til resterne af tændingslåsen. Den regner jeg med er til at aktiverer starteren med. Derudover er der flere ledninger som løber ind i motoren gennem diverse kontakter. Hvad er funktionen af disse? Og hvordan skal de kobles? Der er vel en generator indbygget i motoren som oplader batteriet? Jeg vil være taknemmelig for ethvert input og eventuelle henvisninger til steder, hvor jeg kan læse om tingene.

mvh Anders
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra AndersKruse

Hej

Jeg håber på jeres hjælp til mit havetraktor projekt som er ved at vokse mig lidt over hovedet.
Det er en "weed eater" med en 12 HK b&s motor og hydrostatisk gear. Den forrige ejer som solgte maskinen til mig havde afmonteret tændingslåsen som var defekt. Jeg har netop anskaffet mig en ny som også er defekt (øv)
For at kunne få dyret igang mangler jeg noget basal viden om ledningsføringen på sådan en fætter. Jeg har fulgt plusledningen fra batteriet til et startrelæ som styres af en hvid ledning som jeg kan følge tilbage til resterne af tændingslåsen. Den regner jeg med er til at aktiverer starteren med. Derudover er der flere ledninger som løber ind i motoren gennem diverse kontakter. Hvad er funktionen af disse? Og hvordan skal de kobles? Der er vel en generator indbygget i motoren som oplader batteriet? Jeg vil være taknemmelig for ethvert input og eventuelle henvisninger til steder, hvor jeg kan læse om tingene.

mvh Anders

hmm ja det er jo et større projekt at hitte ud af.
vil med min sparsomme vide da lige drysse lidtcool
jeg er 99,9% sikker på at den ledning som du har gennem div kontakter er til din tænding, og disse kontakter har hver sin sikkerheds funktion som gør at du ikke kan komme til skade
på min murray (centinel) er der følgende en i sædet, en ved bremse, en ved kniv drev.
og de fungere lidt indviklet, for at starte traktoren skal bremsen være nede og knivene slået fra og jeg skal have min mås på sædet.
når først maskine køre kan jeg rejse mig hvis! knivene er slået fra og bremsen aktiveret. er en af disse betingelser ikke opfyldt, stopper motoren hvis jeg rejser mig.

så hvis den ellers minder om min skal du have + på den ledning der render gennem kontakterne, og eller opfylde samme betingelser som på min for at starte.
du skal formodentlig også have plus på den hvide ledning som du selv nævner for at få starteren til at køre.

håber du kunne bruge dette til noget

Mvh
Gert

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej Gert

Tak for dit input, det lyder som om det er det samme som på min. Kontakterne skal vel alle slutte kredsløbet for at motoren kan starte(?) Er det startmotoren som også virker som generator? Bortset fra en tyk ledning som går til starteren er der 3 ledninger som løber ind i motoren: en sort som løber lidt for sig selv og 2 andre som løber ind i motoren et andet sted og har forbindelse med kontakterne i den anden ende. Det er vel disse 2 ledninger som skal kobles sammen for at tændingen virker? Eller hvad? Alle forslag modtages med stor tak!

mvh Anders
Citat fra AndersKruse

Hej Gert

Tak for dit input, det lyder som om det er det samme som på min. Kontakterne skal vel alle slutte kredsløbet for at motoren kan starte(?) Er det startmotoren som også virker som generator? Bortset fra en tyk ledning som går til starteren er der 3 ledninger som løber ind i motoren: en sort som løber lidt for sig selv og 2 andre som løber ind i motoren et andet sted og har forbindelse med kontakterne i den anden ende. Det er vel disse 2 ledninger som skal kobles sammen for at tændingen virker? Eller hvad? Alle forslag modtages med stor tak!

mvh Anders

ja det er kontakterne som er betingelserne som skal sættes før den starter.

snakker vi ledninger der har siddet i tændingslåsen ? eller?
hvis det er i tændingslåsen, så kunne den store tykke godt være en fast plus.(prøv med et måleinstrument og se om der er power mellem den og stel)

nej starteren er ikke lader, den eneste funktion er at starte, akkurat som på en bil. "generatoren" er en spole som sidder inde under svinghjulet som på en knallert.

er der lys på din traktor? hvis, så er en af dine ledninger forsyning til dette.

men jeg ka da lige prøve at summere op hvad ledninger der bør være i din tændingslås

1 fast plus
1 tænding (hvor alle sikkerheds kontakter skal være sluttet)
1 startledning (den har du benævnt som hvid som går til starter)
1 lys (hvis der er dette på din traktor)

for at starte skal du have fast plus og tænding sammen, startledning sættes kun sammen med fast plus indtil maskinen kører.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej igen Gert

Det falder jo mere og mere på plads. Ja, der er lys på, i øvrigt fandt jeg på en amerikansk hjemmeside nogle diagrammer som siger det samme som dig. De ligger nu på en anden computer, så jeg smider et link senere hvis andre engang skulle sidde med samme problem. Tak!

mvh Anders
Hej

Så kører dyret!! Oven i købet ret godt. Jeg har med hjælp herfra og fra gode links fundet ud af hvordan et standart ledningsnet på en havetraktor er indrettet.
Nu mangler jeg bare at få lappet det ene forhjul, så er jeg køreklar for under 2000kr.

mvh Anders
Hej Hvor har du fundet den oversigt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis