Fra langt ben til kort ben

hej jeg har købt en johnson 25 hk påhængsmotor med langt ben ved en fejl, det skulle have været med kort ben. Nu er så spørgsmålet om jeg kan skifte det ud til et kort ben for ikke ret mange penge og om hvor man evt skal gå hen og få det gjort?

Vh johan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du vist nok glemme alt om.

 

en lille rettelse.
skal udskiftes:
selve benet
aksel, som går fra motor til gearkasse og ender med et lille tandhjul, og går gennem vandpumpen, et pænt lille job .
aksel til gearskiftet
rør til kølevand.
kan du ordne det selv, måske finde noget brugt, er det vel til at overse økonomisk, men husk!!!!! der sidder en not i akslen til vandpumpen, og man kan altså ikke bare banke det fra hinanden, derfor se dig godt for.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad båd eller jolle motoren skal hænge på! Men man kunne jo også lave agterspejlet højere, således at benhøjden passer til båden. Jeg har set det været lavt på en jolle, ganske flot med et beslag i rustfristål, som var boltet til agtersepejlet og tætnet med silkaflex. eneste ulempe var at styrehåndtaget sad en andelse højt ;-)
Nu kommer det lidt an på hvad type/årgang din maskine er.
Normalt sidder der er mellemstykke, hvilket selvfølgelig skal fjernes.
Herefter har du følgende problemer:
- Gearskiftet er for langt. På en del modeller jeg har set er kobberskinnen som binder de 2 gearstænger sammen bare længere end ved kortskaftet motorer (når vi snakker John/Rudes). Det kan du enten fuske dig til ved at afkorte dem og bore nyt hul i samme eller skaffe en til en kortbenet maskine.
- Drivaksel er for lang....du bliver nød til at finde en der hører til en kortbenet.
- Kølevandsrørene er for lange (disse kan afkortes om nødvendigt)
For en del mærker kan der købes hele "kits" til hele formålet, men der er ikke billigt.
Mit råd ville være. Sælg maskinen nu der er forår til en god pris og hold øjnene åben efter en som passer dine behov. Det bliver nok klart det billigste for dig!
Annonce
Citat fra johankelly

hej jeg har købt en johnson 25 hk påhængsmotor med langt ben ved en fejl, det skulle have været med kort ben. Nu er så spørgsmålet om jeg kan skifte det ud til et kort ben for ikke ret mange penge og om hvor man evt skal gå hen og få det gjort?

Vh johan

Hej

Hvad skal du have for din "langbenet" påhængsmotor, hvis den altså ellers virker?

vh
Gorm

2000RPM er mere end rigeligt
Citat fra johankelly

hej jeg har købt en johnson 25 hk påhængsmotor med langt ben ved en fejl, det skulle have været med kort ben. Nu er så spørgsmålet om jeg kan skifte det ud til et kort ben for ikke ret mange penge og om hvor man evt skal gå hen og få det gjort?

Vh johan


Med mindre du skal bruge din båd på meget lavvandede steder, gør det faktisk ikke noget at den stikker det stykke længere ned i vandet. På mange P.H. motorer sidder der faktisk en form for afmærkning hvortil benet minimum skal gå ned under vand linien, men der er ingen der siger at den ikke må komme længere ned, det kan have sine fordele hvis du sejler i sø hvor propellen nogen gange kommer ud af vandet, med det længere ben opstår problemet ikke.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis