Opstigende vand i kælder

Hejsa

I forbindelse med regnskyllet i går aftes havde vi pludseligt opstigende grundvand i kælderen. Det drejer sig ikke om så meget, men alligevel generende nok. Vi er ved at renovere kælderen, så i øjeblikket er der ikke noget belægning på cementgulvet, og igennem diverse små sprækker piblede vandet op. Spørgsmålet går derfor på om vi kan/skal gøre et eller andet for at undgå en gentagelse, når vi engang får lagt klinker på?
Med andre ord, kan man pålægge en eller anden form for membram der holder vandet tilbage (det drejer sig ikke om voldsomt meget, og vejret igår var ekstremt, så det er ikke noget der sker tit)

Mvh.

PiVee
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sker ikke så tit... Altså har du oplevet det før..

Forstår jeg dig ret i at det er vandet der kommer op gennem små sprækker i gulvet.

Det er ikke kloaken der stiger op ?

Grundvandet vil normalt ikke stige pludseligt.. Men måske kan det gøre det hvis det ikke er dybere end 1 meter under terræn.

Er du sikker på at det ikke er et omfangsdræn der reelt ledes vand ind i og på den måde tilsætter store mængder vand til området omkring huset..

Venligst Njord

MVH Njord
Nej, jeg har faktisk ikke oplevet det før, men vi har også kun haft huset i ca. 6 måneder.
Jeg så rent faktisk ikke vandet komme op gennem gulvet, men jeg er ret sikker på at det ikke kom op gennem afløbet (der er ikke noget afløb i det pågældende rum)
Jeg ved ikke om det var kloakvand eller grundvand ved jeg ikke (jeg antog at det var grundvand, når det kom op gennem gulvet)
Der er ikke omfangsdræn omkring kælderen, som normalt er knastør (helt tør!)

Mvh.

PiVee
Prøv at snakke med dine naboer, hvis de har kælder så find ud af om de har haft samme oplevelser og prøv forsiktigt at høre om de kender til om der tidligere har være problemer med grundvand i området, og lidt forsigtigt om der har været problemer for den tidligere ejer af jeres hus..

Har den tidligere sælger oplyst at der ingen problemer er eller undladt at oplyse hvis der har været er det jo et spørgsmål om han han undladt at oplyse om dette i forbindelse med handlen og dermed kan gøres helt eller delvis ansvarlig for noget..

Hvad er der af gulve i kælderen ? er det beton det hele ??

Hvad bruger du kælderen til ??

Kan du leve med at der evt kommer lidt fugt engang imellem ??

Hvad er din loftshøjde ??

Er det samme højde i hele kælderen ? Altså er gulvene i samme plan, jeg går ud fra at loftet er plant da det givet vis er sømmet op under gulvbjælkerne.

Jeg kender en der købte et hus med kælder og fik problemer med opstigende grundvand, kun sjældent men det kunne ske. Han havde højt til loftet 2,4m, men valgte at ofre 15-20 cm og bankede render i gulvet og lavede en dræning af kælderbunden og isolerede og støbte nyt gulv. Det krævede en pumpebrønd for at slippe af med vandet osv. Et kæmpe arbejde men nu er hans kælder tør og god..

Prøv at fortælle lidt mere om dit hus og kælderen i det hele taget, måske får du flere svar på den måde.. Hvor gammel er huset ??

Venligst Njord wink

MVH Njord
Jeg er ikke umiddelbart interesseret i et større projekt. Jeg tror at vejret igår var ret ekstremt, og mit egentlige spørgsmål gik mere på om det nytter at udlægge en eller anden form for membram inden vi lægger klinker på?

Mvh.

PiVee
Prøv at beskrive dit hus hvordan det er bygget osv ??

Hvor langt er kælderen i jorden ??

Hvilke materialer er den lavet af ??

Hvor gammelt er huset ??

Jeg tror ikke en folie vil være en god ide ... Der kunne sikkert blive tale om at lave en vådrumssikring. Efter princippet kan det holde vand inde kan det også holde det ude. Men er det en sund løsning ?? Jeg er ikke sikker på at det vil være sundt at lukke dine betongulve inde i den fugt der nok er i jorden.. Men valget er jo dit.

Har vi en gammel murer der ved noget her på siden ??

Venligst Njord wink

MVH Njord
Det kan da godt være du ikke er interesseret i et større projekt, men her har du slet ikke valget. Du må grave ud langs kælderen og lave et dræn til en faskine...eller sælge dit hus igen inden din kælder mørner væk!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Og i den sammenhæng kommer der jo noget ind der hedder enten en ejerskifte forsikring, hvis du tegnede den !! Elle måske noget omkring hvad den tidliger ejer måske ikke lige fortalte da han solgte, altså fortiede en oplysning som han er forpligtet til at videre bringe.. Der kan blive tale om erstatning osv. Men det kan din advokat hjælpe med, du har betalt ham for at tage sig af hushandlen, altså med mindre du valgte ham fra !! Måske kan du få en retshjælps forsikring til at dække. Jeg ved det ikke. Men snak først med naboerne og find ud af om der tidligere har været problemer iområdet eller i netop dit hus.

Venligst Njord wink

MVH Njord
En lille skræmmehistorie, der kunne være rellevant.
En husejer havde et problem der minder om det ovenfor beskrevede. Han havde samtidig problemer med at afløbet fra det ene badeværelse ikke var lige godt altid. Som forsøg på at løse afløbsproblemet og derved måske også problemet med opstigende kloarkvand fik han en kloarkmester til at spule kloarkrøret. Dette medførte et totalt kolaps af hele den ene side af hytten. Det der var sket var at kloarkrøret var knækker og langsomt skyllet så meget jord væk at huset ikke længere var understøttet! Spulingen var bare dråben. Ejerskifteforsikringen dækkede opføring af næsten et helt nyt hus! Morale: Undersøg hvorfra problemet kommer i stedet for at fokusere på hvordan det usynliggøres og Ejerskifteforsikring !
MVH Peter
Din morale kan være god nok, men er der en ejerskifte forsikring kan man ikke bare få alting ordnet og så sende regningen. De skal have en anmeldelse inden og de sender formodentligt en taxator ud for at se på skaden og vurdere hvad der skal laves og om de vil/skal deltage i betalingen.
At forsikringen sender en taxator gør jo ikke at de altid hart ret i deres påstande om skyld eller ej.. Du skal forholde dig kritisk til heres udlægning.

Men husk at drage dem ind på et meget tidligt tidspunkt, ellers har du måske fået fjernet skaden og "beviset" og hvordan kan de nu være sikre på at skaden var en de skulle have del i..

Venligst Njord

MVH Njord
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis