vandpumpe til regnvandstønder

Hej Alle,

Vil gerne høre om I kan hjælpe mig videre med en lidt speciel ide.
Jeg går med tanken om at sætte en gammeldags vandpumpe op ved vores køkkenhave, og så lade den trække vandet fra regnvandstønder som vi stående ca. 50 meter derfra.
Det var jo smart at kunne pumpe vande ud lige dér hvor det skal bruges, i stedet for at slæbe det.
Spørgsmålet er så om det overhovedet kan lade sig gøre…

Uden af have forstand på pumpesystemet, vil jeg da mene at det er ligegyldigt om pumpen henter vandet nedefra (som i de go’e gamle dage) eller den får det gennem en slange som er koblet til en regnvandstønde lidt væk? Hvad mener I?
Kan man stadig købe en funktionel manuel pumpe, eller er jeg nødt til at renovere en gammel model, og kan man overhovedet det?
Har surfet lidt rundt efter oplysninger, og der er vist udbredt enighed om at de gamle pumper kun er til pynt. Der skulle engang være blevet solgt en model hos www.hpv.dk , men de sælger kun til forhandlere.

Kan I hjælpe mig med gode råd?

- Roed
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars ON.
Jeg tror nu nok at Roed forestillede sig at den fine gammeldags pumpe skulle pumpe vandet op selv, og den skulle ikke bare leverer vand men også stå og se pæn ud i haven.
Og det kan da lade sig gøre Roed, det bliver noget med at du skal grave ned så der kan stå en mindre beholder under pumpen som får vandet fra regnvands beholderen via en slange og en ventil lige som i et toilet der lukker af når beholderen er fyldt.
Alt kan lade sig gøre til det modsatte er bevist, så på med vanten og experimenter.

V.h. Håndværkeren
Nå for pokker.
Jamen den lille elpumpe kan man jo smide ned i regnvandstønden sætte en slange på som man graver ned hen til den gamle pumpe, hvor man fører slangen og igennem nedefra.
Hej igen og tak for svarene.

Jeg er gået videre med planerne og leder nu efter en gammeldaws vandpumpe. Kan se at de stadig sælges som nye i Sverige til ca. 2200 kr. Meeen, man må kunne fikse en ældre model.

Det må blive et sommerprojekt. Vender tilbage hvis det lykkes.

- Roed
Hej ZB.
Jo det må man da godt, det er de samme alger der giver næring til jorden.
Der kommer også alger i vand fra vandhanen, hvis du bruger det i et basin i haven. Medmindre vandet er tilsat fluer som man eks. gjorde i Kjøvenhavnstrup for 30-40 år siden.

V.h. Håndværkeren
Hej,
Vand med fluer i - det lyder da spændende :-)
Er det en ny form for økologi som Overborgmesteren har godkendt ?
Kan man få det med brus ? :-)
Fortsat god søndag.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Gnæk Gnæk Vangsoe !
Du ser da ellers ud til at være gammel nok til at have oplevet det, spørgsmålet er så bare om du havde været i hoved staden på det tidspunkt ?

V.h. Håndværkeren
Håndværker!

1. Det hedder fluor, og ikke fluer, som du skrev.
2. Det var nok ikke fluor der slog algerne ihjel, men, det klor der blev tilsat.

Mvh. Birger

P.S. Er man interesseret i flour, så prøv dette link: http://www.leksikon.org/art.php?n=812

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis