Bærende væg???

Hej!

Jeg skal til at have lavet køkken om, og skal i den forbindelse have fjernet en bærende væg delvis. Og i den forbindelse siger tømmeren at "man" forstærker spærrene og mureren siger at man lægger et I jerne op. Er der nogen der kan hjælpe mig? Hvad er det rigtige?

Med venlig hilsen
Tina.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er jo ikke meget info du giver om hvad det mere præcist handler om men et I jern lyder som det mest normale(og nemmeste) løsning... forstærkning af spærene - det vil normalt være mere besværligt(dyrt) at gøre...

Men det hele kommer jo lidt an på hvor meget væg de fjerner og sådan nogle ting.... men umiddelbart ville jeg siger - I jern.
Sædvanligvis ligger man en eller anden form for stålbjælke op hvor væggen pilles ned.
Få en ingeniør eller konstruktør til at beregne hvor stor den skal være og sørg for at der tages hensyn til at bjælkens vederlag i hver side skal kunne optage den ekstra last. Alt efter hvordan dit hus ser ud kan det være betragtelige kræfter der snakkes om!
ingeniør eller konstruktør er da en go ide... men man kan også bare vælge et overdimensioneret I jern. En murer vil normalt godt vurdere hvor kraftigt det ca skal være hvis han ellers har lidt erfaring...
Men den rigtige løsning er da at regne på det...
Citat fra Tinabambina

Hej!

Jeg skal til at have lavet køkken om, og skal i den forbindelse have fjernet en bærende væg delvis. Og i den forbindelse siger tømmeren at "man" forstærker spærrene og mureren siger at man lægger et I jerne op. Er der nogen der kan hjælpe mig? Hvad er det rigtige?

Med venlig hilsen
Tina.

Med mindre der er nedsænket loft på begge sider af den væg der ska fjernes så ka man ikk "skjule" I-jernet som naturligvis ska være under spærnesmile og i den forbindelse ka forstærkning af spærne være mere praktisk.....

At den ene løsning er dyre end den anden er nok forkert, efter min overbevisning koster det, ca det samme...

Prisen på I-jernet, opstilling af soldater til at holde spærne og lave "bærniger" til I-jernet....

Forstærkning af spærne ka jo ske inden væggen nedtages ved at skrue spærne sammen med noget spærtræ og så fjerne væggen.....ska dog nok lige med et par soldater "pumpe" spærne et par mm op inden, så alt i alt koster det nok det samme.
Annonce
Jeg ville nok være lidt betænkelig ved at "bare" at lave en spærforstærkning. Som staun skriver "kan det være betragtelige kræfter der snakkes om! " det er er ikke noget man bare gør, hvis taget braser sammen, eller ryger af i stormvejr, og der foreligger en konstruktionsfejl / underdimensionering kan du risikere at forsikringen ikke dækker. Så et overdimensioneret I jern ville jeg nok foretrække. Det kan du købe hos en skrothandler. Har du ikke soldater, kan nogle 4x4 (10x10cm.) stolper gøre det, sammen med en donkraft.

 

Jeg ville nok være lidt betænkelig ved at "bare" at sætte et I-jern op!! Overdimensioneret eller ej, er der nogle sidevers kræfter der ska "styres" og derfor ska man nok uanset løsning forstærke spærne!!
At taget sku ryge i stormvejr ved den ene løsning????...så sku være ved løsningen med I-jernet, hvis man ikk os skruer spærne sammen og de "bare" hviler på I-jernet....
Æstetisk ville det være dumt at sku til "skjule" et stort I-jern når spærtræ er rigligt stærkt til at holde spærne på oversiden af loftet......men smag og behag.
Hej Tina.

Jeg synes lidt det er hip som hap, om det er den ene eller den anden løsning. Du kan jo se af ovenstående svar, at der er fordele og ulemper ved begge metoder.

Selv vil jeg nok hælde til at lægge en H/I bjælke op, og det er selvom jeg er tømrer af uddannelse og ikke murer. Jeg kan godt lide tanken om, at spærene var understøttet på midten, og det forbliver de med at være.
Var det et nyt hus, ville jeg operere med forstærkede spær så jeg ikke skulle inddække en sådan bjælke.

Carsten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis