Forslag til beplantning....

Hej alle I "gør-det-selv'er !

Jeg er igang med at anlægge pigsten / natursten i min forhave og søger forslag til, hvordan jeg li'som bryder alle disse sten....

Jeg har indtil nu haft en ide om at plante 3 stk søjlebøg a' ca. 2 meter høj, samlet i et pigstensbed der måler ca 3 x 5 meter. Spørgsmålet er nu : hvad kan jeg evt plante i stedet for ?, idet jeg syntes at søjlebøg er rasende dyre,dvs. ca 500-700 pr stk.
Jeg ønsker nogle dekorative planter der ikke fylder for meget i omkreds - måske noget stedsegrønt til rimelige penge.

Evt forslag til planter købt på nettet ønskes smile.

I et andet pigstensbed, der måler ca. 10 x 4 meter har jeg tænkt mig at plante hhv.en magnolia, en hængeceder og noget der fylder i højden, men ikke i bredden - gerne med nogle hvide blomster og gerne noget der blomstrer i mere end et par uger om året. men hvad confused .

Forslag modtages med kyshånd :p

MULLE.....
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I stedet for søjlebøgene, kunne du plante helt almindelige bøge,og så klippe dem i søjleform efterhånden. Hækplanter koster ikke ret meget, og de tager 5-6 år om at vokse op.

Man kan være heldig at finde thuja på tilbud hos et almindelige supermarked, eller byggemarked, men så må du vente på at de vokser sig store.

Planter købt på nettet er som regel ikke billigere end i planteskolen, der er bare et større udvalg.

Green

Højt, slankt og billigt, så er birk jo altid det hurtige svar - og lærk det nærmeste alternativ hvis det skal være lidt luftigt og samtidig lidt orientalsk.

Højt igen - til det andet bed - og som kan tilpasses efter din smag for form og omfang, og som samtidig blomstrer lidt om foråret, der er tjørnen (hvid eller rød) et godt bud. Pga. dens tynde grene og små blade er det nemt at opnå et harmonisk resultat når man klipper den, også selvom man ikke er så øvet med saksen.

Det lave stedsegrønne kan naturligvis være noget med nåle (enebær o.lign), men hvorfor ikke småbladet buksbom? Hvis du laver et pænst stort hul til en lille plante (hullet skal være f.eks. 40x40x40cm til en 30cm høj buksbom) og så fylder det med let jord (evt. plantemuld, men hvis du bare findeler din almindelige jord, så er det såmænd fint nok) og blander en masse kalk i (gerne mindst 5% ~3-4 liter haveklak i det nævnte hul), så får du en kraftig buksbom på et par år.

PS: husk at hvis du vil have et stenbed uden en masse ukrudt, så bør du lægge sort plastfolie under stenene (men det er du sikkert klar over ;-) )

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis