Ny kloak giver indtrængende vand

I 2005 fik vi renoveret det meste af vores kloak. Herunder en regnvandsbrønd, der ligger lige op ad huset. Her blev nedgravet en helt ny brønd med sand omkring. Resten af vores jord er tung lerjord.

Lige på den anden side -inde i huset- ligger en faldstamme, som også er udskiftet, fordi vi har etableret et nyt badeværelse. Begge dele er lavet af en autoriseret kloakmester. Jeg har prøvet at vedhæfte en kopi af de tegninger vi efterfølgende har modtaget, men filerne er for store.

Problemet er, at vi siden kloakken blev lavet har haft vand i kælderen to gang. Ikke bare pytter, men ca 3-5 cm. Vi ved, at det har været vådt, og har derfor spurgt vores naboer, om de også har haft problemer, men det har de ikke.

Vi kan ikke se, om det indtrængende vand er kloakvand eller regnvand. Vi har boet i huset i fire år, og har aldrig haft vand i kælderen før. Der er ingen afløb i den kælder, hvor vandet kommer ind - det ser ud som om vandet kommer ind gennem muren langs med faldstammen.

Vi har haft kloakmesteren forbi. Han siger, at de ikke har skiftet de rør, der løber gennem kældervæggen, men har brugt de eksisterende rør. Vi troede at de ikke havde tætnet mures ordentligt omkring de rør, der løb gennem væggen.

Kloakmesteren er en flink mand, men det er også svært at argumentere for en fejl, når jeg ikke ved, hvad der kan være galt. Jeg ved jo bare, at vi ikke havde problemet før kloakken blev lavet - og den gamle regnvandsbrønd var endda utæt.

Hvad skal jeg sige til kloakmesteren næste gang han kommer - hvorfor har vi pludselig vand i kælderen??

Ankergaard
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
puha.. det er noget møj...
Jeg vil tro det er grundvand du har fået i kælderen..
Havde det været kloark, havde du kunne lugte det.. brugsvand, så havde du set det på din vandmåler..
Men er du i tvivl kan du få lavet en analyse af vandet.. regnvand/grundvand er blødt = lav ledningsevne.. Hvor kloark og brugsvand er hårdt/kalkholdig og stor ledningsevne..

Men kunne tro, at ved udskiftning/rep af dine kloarkrør, har man måske ikke lagt rørene i sand, men direkte i leret. Hvis de ligger i ler, kan det tage lang tid for regnvand er trænge gemmen, hvorved vandet løber med rørret og ind i huset... det er et skud... den er ikke let.. men kunne godt tro det er det..
Håber du kan tyde hvad jeg mener..

Mvh Jan J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis