Vand på grund

Hej

På vores grund har vi et stort problem med overfladevand. Det meste
af grunden er oversvømmet med 5 - 15 cm. vand, hvorfor vi overvejer
at få lavet 2 faskiner (2x2x2 meter) med nogle drænrør der leder vandet
dertil. Desuden vil vi forhøje grunden (pålægge ca. 20 cm. jord).

Jeg har på fornemmelsen, at grundvandet står højt på grunde, men ved
det ikke.

Er der nogen som har erfaring med om det vil virke?

mvh
Kaul


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øh.. sommerhus grund eller helårs?

Beliggenhed?

Er det gennerelt et lavt liggende område eller ?

Det er som bekendt et utroligt vådt efterår vinter vi har haft... så måske er der tale om en enlig svale..

Hvad med naboerne?

Hvilken plantevækster har du på grunden? er det nogen der indikere sump / eng? eller ??

Smæk gerne nogle billeder på og lidt mere beskrivelse..

Har du lerjord vil en faskine ikke trække specielt meget lige nu.. mens den nok vil kunne klare noget i sandjord.

Jeg har selv hævet grunden i den ene side med ca ½ meter. i form af opfyld af lerjord fra en mark, sand og champignonmuld. Det er OK jord. Men derfor er der fortsat vand der står højt. Jeg bor på en meget leret bakke og allerhøjest oppe. Men trods det trækker der masser af vand ud fra den minimale skrænt jeg har etableret. Og haven er også våd at gå rundt i lige nu. Det betyder ikke at jorden er dårlig på nogen måde, blot at vandårene ligger højt....

MVH Njord
Hvis hele området er lavtliggende og mere eller mindre oversvømmet, vil faskiner ikke kunne trække noget væk.
Jeg bor selv i et lavtliggende område, og måtte opgive at have sivedræn, der er at sammenligne med faskine. Heldigvis løber den off. kloak forbi og vi kunne komme til at pumpe vores kloakvand over i den, ca. 100 m.
Det kan du dog næppe få lov til, idet man almindeligvis ikke må lede overfladevand til off. kloak, og dermed rensningsanlæg.
Overfladevandet kan jeg lede ud i en afvandingsgrøft i skellet, så så længe Lammefjorden ikke er oversvømmet kan jeg klare det.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Kaul, undskyld for min Dansk, det er det meget vigtigt for at finde ud hvad dybt grondvanden er efter det har regnet meget. hvis det er tæt på overflade (0,5 meter) har jeg dårlige erfaringen med at laver en faskine. En faskikan kun virker hvis grondvanden er laver end faskinen,
Adriaan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis