Træbeskyttelse

For et halvt år siden købte jeg et gammelt kolonihavehus, som jeg gerne vil male. Det er grønt med hvide vinduer. Jeg ved ikke, hvad det er malet med i forvejen.
Kan jeg godt male det i nye farver, eller skal jeg helst holde det i grøn/hvid?
Der er stor prisforskel på træbeskyttelse. Hvilket mærke skal jeg vælge?
Skal det være olie- eller vandbaseret? Har hørt, at træet skal kunne ånde, og det kan det ikke med vandbaseret. Tror at det er malet med oliebaseret tidligere. Måske træfix fra Jem & Fix.
Har fået tilbudt Gori 88 i farven Strandeng. Men er Gori 88 for tæt, således at træet ikke kan ånde?
Er det i det hele taget bedst at købe hel- eller halvdækkende? Træet ånder vel bedst med halvdækkende???

Det er første gang, jeg skal male, så jeg har ingen forstand på det.

Mvh studerende pige fra Århus
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det første du bør have afklaret er hvilken type, der tidligere er anvendt. Hvis der er en egentlig overflade, der kan skalle af, er det næppe træbeskyttelse, men maling der er anvendt tidligere. Hvis malingskallerne er helt hårde og knækker let er det formodentlig oliebaseret, hvis de er bøjelige er det formodentlig vandbaseret.

Hvis du ikke renser helt i bund og tager al tidligere farve af, men kun fjerner skaller m.v., bør du fortsætte med den type, der har været anvendt tidligere for at sikre den bedste vedhæftning. I den forbindelse kan oliebaseret træbeskyttelse anvendes oven på vandbaseret, mens det modsatte giver dårlig vedhæftning.

Personligt har jeg et lidt anstrengt forhold til vandbaseret træbeskyttelse, men det er måske fordi jeg ikke har fulgt med udviklingen.

Som du ser er der mange måske og visser. Hvis du er i tvivl, så sæt et stykke klar tape på lidt løs maling. Gnid det godt fast og træk det derefter af og tag det med til malerhandleren, der derved har gode forudsætninger for at rådgive.
Hej Hej

Vi skal vist liiiiiige have lidt info omkring dette emne:

Oliebaseret maling/træbeskyttelse, har IKKE en særlig god vedhæftning ovenpå vandbaseret maling/træbeskyttelse.
Men modsatte vej giver normalt ikke nogen problemer.
Så hvis man er i tvivl, så brug vandbaseret.

Vandbaseret træbeskyttelse, betyder nødvendigvis ikke, at der er vand i, du kan heller ikke blande det op med vand, men at du gør dit værktøj rent i vand og sæbe.
Der kan være mere olie i en vandig træbeskyttelse, end i en oliebaseret træbeskyttelse (teknik-teknologi-kemi).
Vandig træbeskyttelse dækker ofte, meget bedre end en oliebaseret træbeskyttelse.
Vandig = Superdækkende, total farveskift, lang holdbarhed.
Olie = dækkende, bibeholde nogenlunde samme farve, kortere holdbarhed.
Da de vandige produkter er diffussionsåbne( læs åndbare) anbefales de ikke til vandrette overflader.
Olie = diffussionstæt,
Linolie = diffussionstæt,
Vandig = diffussionsåben,

Fugtighed:
Træbeklædning må ikke indeholde over 15% fugt,
Vinduer må ikke indeholde over 12% fugt.

Temperatur og luffugtighed:
Gerne lidt overskyet, aldrig i direkte solskin, med en temperatur på 16-20 grader, og en luftfugtighed på 50-60%, aldrig over 80%.

Men pas på derude, for det er et meget meget følsomt emne, næsten på højde med religion, og det er som alle ved, roden til ALT ondt.
Derfor vil jeg heller ikke anbefale, hverken type eller produkt.
Men som selvstændig uafhængig farvehandler, ved jeg selvfølgelig, ned til mindste detalje, hvad mine egne produkter indeholder og ikke indeholder, og kan rådgive derefter, men det er jo en anden sag.

Go fornøjelse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også