køkkenbordplade af skifer fliser

Hej
Jeg vil gerne lave nogle bordplader og vinduesplader beklædt med skiferfliser (30 x 60 cm)- synes hele skiferplader er alt for dyre.
Jeg har tænkt mig at lime de 10 mm tykke fliser på en plade af vandfast krydsfiner. Men hvad gør jeg ved kanterne?

Jeg vil gerne have enten sorte kanter eller kanter af aluminiumslister.

Er der nogen, der har erfaring med det?
Er der nogen, der ved, hvor man kan købe aluminiumskantlister?
Er der nogen, der ved, hvilken lim, man skal bruge?
mvh
Anne-Marie
[URL="http://www.lav-det-selv.dk/forum/editpost.php?do=editpost&p=246740"]edit.gif[/URL]
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv puslet med tilsvarende tanker, men droppede ideen igen, da jeg er bange for at fugerne kan blive svære at holde rene, idet de er ret porøse.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Du kan sagtens lime skiferpladerne fast. Det gør du med en lim der er beregnet til sten udendørs, på den måde er du sikker på at limen kan holde til vand og anden brug. Det samme gælder for fugen. Der skal bruges fugemasse der kan holde til vand og almindelig køkkenbrug.

Kanterne er et smagsspørgsmål.

Vedligeholdelse. Her skal du huske at skifer er en porøssten, derfor er det vigtigt at du inden du tager pladerne i brug, sæbebehandler grundigt. Ellers vil de tage alt for meget i mod. En god grød af sæbespåner eller grundig indsmøring i linoliesæbe er en rigtig god ide.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Et par venner har denne løsning og det er noget skrammel !

Trods flere års fyldning af furer med voks og andet tager de stadig farve til sig fra mad og andet.

Dertil kommer at det er svært at gøre rent og noget så simpelt som lige at rulle en dej ud på bordet er umuligt grundet overfladen.

Jeg vil IKKE anbefale denne løsning !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Min søster har denne løsning med skifersten (15*15) på køkkenbordpladen...
44mm MDF, primet og så bare fliseklæb og fliser...
Med hensyn til fugerne, der holder hun 2mm og en mørk grå, så ingen synligt beskidte fuger...
Med hensyn til kanten,(44mm) så har hun også der sat fliser i fliseklæb hvor den yderste på bordpladen overlapper...

Det ser pisse godt ud (sort skifer, hvid højglans køkken) og om bruger venligheden......så er det vel et spørgsmål om temperamentsmile men flot er det og varme gryder skal man ikk bekymre om at sætte fra sigsmile
Det hele handler om hvordan du behandler skiferen inden du tager den i brug. Det er derfor RIGTIG vigtigt med en GOD sæbebehanling. Husk for øvrigt, at det skal være giftfri sæbe - da du jo skal bruge bordpladen til madvarer!!!

Held og lykke - skifer er et fantastisk materiale og ser brandgodt ud!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Meget inspirerende at læse de forskellige erfaringer.
I et øjebliks overmod købte jeg nogle Litex plader fra den blå avis. De skulle vist være rigtig gode som underlag for områder, hvor der kan komme en del vand.
Overvejer stadig kanten. Skal finde ud af, hvilken lim, jeg skal bruge.
Kan godt se, at det er smart at lave kant af skifer. Jeg har en vådskærer og så kan jeg vel bare skære strimler ud.
Tak for interessen
Anne-Marie
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis