Moment 'forlænger' til slagnøgle

Hej alle,

jeg har lige anskaffet mig en akku combopakke fra DeWalt - herunder deres slagnøgle DW069. Den er superfed og jeg er må indrømme, at jeg er noget overrasket over den kraft, den lægger for dagen. Det betyder også, at når man skruer eksempelvis hjulbolte i, sker det med sådan en hast, at man ikke har den store føling med den kraft, der blive brugt.

Og nu til spørgsmålet, jeg har tidligere set et værktøj / top eller lign monteret på en (luftbaseret) slagnøgle, der kunne kontrollere momentet. Lang tynd stang, hvor standardtoppe kan sætte på. Jeg formoder, at stangen er i fjerderstål og så er i stand til at dæmpe energien over et vist niveau. Men hvad hedder sådan en momentting? (så jeg kan søge efter dem smile)

Håber der er en, som kan hjælpe mig!

Mange hilsner
Chr
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
momenttoppe
https://www.biltema.dk/varktoj/handvarktoj/trakvarktoj/momentnogler/momenttoppe-5-stk-2000028488
Ofte kaldes de for momentstav..
Nu kender jeg ikke Dewalten, men har et par Makita, med lidt øvelse er de nemme nok at styre, men går man helt amok med den kan man jo hurtig ødelægge noget, den største jeg har, kan spænde op til 1000 Nm, men har 3 elektroniske trin.(bruger den næsten udelukkende til at løsne ting.)

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-06-2021 14:08:07

Ofte kaldes de for momentstav..
Nu kender jeg ikke Dewalten, men har et par Makita, med lidt øvelse er de nemme nok at styre, men går man helt amok med den kan man jo hurtig ødelægge noget, den største jeg har, kan spænde op til 1000 Nm, men har 3 elektroniske trin.(bruger den næsten udelukkende til at løsne ting.)

 Kan hører du har den store dwt100*

ved du om den lille dwt285 kan løsne hjulnav skrue der spændt 180nm+180gr når enheden er rated til at kunne løse 285 nm?
Always skrev den 09-06-2021 13:58:31

 Kan hører du har den store dwt100*

ved du om den lille dwt285 kan løsne hjulnav skrue der spændt 180nm+180gr når enheden er rated til at kunne løse 285 nm?

 Nej det ved jeg desværre ikke.

Men det kommer nok til at knibe, spænder du noget til et moment, skal der et højere moment til for at løsne det, samt at 180 Nm + 180 gr jo nok ligger  ret højt.
Skal du lave forsøget, så sæt toppen direkte i slagnøglen, en forlænger forringer slagkraften betydeligt.

Vi prøver igen, i morgen --
hvis det ikke går må jeg bruge denne https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/daktilbehor/dakvarktoj/ledhandtag-2000024021 til at løsne med men tænker hvordan får jeg korrekt tilspændt den igen kan man godt spænde en møtrik med en momentnøgle på 60cm den skal vel forlænges for at kunne trække bolten rundt.
Annonce
Biltema har en de kalder hjulmøtrik spænder. Det burde den ikke hedde, den burde hedde løsner, for den spænder med 420 Nm, jeg skal kun spænde mine med omkring 11 kg. Det lille tryk på kontakten og den fiser i, og den stopper ikke. Hvad sker der med de der moment toppe der sælges. THansen har dem også. Klikker de, vrider de, eller hvad gør de egentlig ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
De toppe har forskellige tykkelse så de kun kan  tilspænde tiæ det der står på dem så hvis der står 110nm så bliver bolten kun tilspændt det og ikke over.

Ja, men hvordan virker det sådan mekanisk. Klikker de over eller hvordan. 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er bare en forlænger, som ikke er ret tyk, så den flexer når dens moment er nået.
Den er slet ikke nøjagtig, og fungere kun med en slagnøgle.
Spænder du bare løs med en kraftig slagnøgle i nogen tid, overstiger du dens moment ret så meget.
Så køb en rigtig momentnøgle..
momentstaven ser sådan her ud.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis