Computer død! hjælp

Her igår fik jeg et lille problem, efter at være kommet hjem fra arbejde og tændt min computer begyndte den at opfører sig besynderligt..

Den kom fint ind i windows men frøs ved opstarten af diverse programmer som starter med windows... Prøvede at genstarte den et par gange men det samme skete.. Så lidt tid efter da jeg prøvede igen skrev den at der manglede en nødvendig windows fil, og at jeg skulle installere den.. Efter det gik det kun ned af bakke.. Det gik så vidt at jeg smækkede min winxp cd i disken og begyndte at formatere den..

Men den Lukkede efter omrking 20% og informerede mig at der var fejl på disken og at den ikke kunne fuldføre formateringen.. Blev sur, fik stress og gik iseng!

Idag har jeg så prøvet at sætte min gamle harddisk til(forbundet via IDE1)
Denne gang kunne computeren slet ikk registrere disken :S
Konstaterede at den må være gået i stykker(da der heller ikk var meget liv i den, ingen vinbrationer og lign)

Den nye som jeg har(som tilsyneladende ikke virker mere er forbundet med noget der hedder SATA2(meget mindre og kompakt)

www.badongo.com/pic/509054

Det ovenstående link er et billede af min computer på operations boredet..
Ja ved det, det ligner en lodseplads indvændig.. har fået den renset nu..

Den orange ledning er den SATA11 ledning..

Det er umuligt for mig at formatere den, den fryser når jeg prøver at skabe forbindelse til disken, men i det mindste kan den registreres af computeren( i modsætning af den gamle)

Og så skal det jo siges at det hele sker ved opstart!, jeg kan slet ikk komme ind i windows!

Har nu fået renset computeren, og fået orden i ledningerne(sådan nogenlunde)..

Men for at jeg kan få testet min harddisk(som jo brød sammen) er det ned nødvendigt jeg får min gamle op at køre, men det er ligesom det ene problem erstatter det andet..

www.badongo.com/pic/510860

På billedet kan i se at min harddisk ligger løst i bunden er kabinetet, det er koblet til via IDE1.
Men stadig siger computeren at der ikke er monteret en harddisk i systemet :S

1.DVS når jeg forbinder min Sata harddisk så registrere den den, men fryser når den prøver at boote fra den

2.Når jeg sætter min gamle HD til via IDE1 så finder den den slet ikk!

Har checket div strøm ledninger og det virker fint, det samme gør de Gule stik(kender ikk navnet)

Vil dette sige denne harddisk også er defekt? den virkede fint da jeg brugte den sidst -inden den blev erstattet af en større..

På forhånd tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver, at den gamle disk ikke kan findes, er der så ment i BIOS eller hvad forstår du ved det begreb.
Hvis BIOS ikke kan finde IDE-disken og du ikke kan fornemme, at den kører (det burde kunne høres tydeligt, hvis du lægger øret til), så er der noget, der tyder på, at den ikke længere fungerer. Prøv evt. at sætte spænding til flere gange. Jeg har fået en harddisk, der havde ligget ubrugt længe til at starte op efter flere forsøg. Det var som om lejerne var blevet 'stramme' så der skulle flere forsøg til. Den holdt godt nok ikke længe, men jeg fik da data udlæst inden den endegyldigt opgav ævret.
At du ikke kan komme i Windows fra SATA-disken er vel ikke unaturligt, da du har formateret dele af disken og dermed slettet Windows (og Boot-partitionen).
Du burde kunne starte op ved boot fra din Win-XP disk. Har du derefter mulighed for at se, hvad der er på harddisken?
Hey tak for din tid..

altså altså

Når jeg sætter min IDE harddisk til kan computeren ikke registrere den i BIOS..
Når jeg sætter min SATA harddisk til melder den fejl ved formatering og hva ellers jeg prøver.. har prøvet at smække min xp cd i og vælge "reparer drev" og så kom jeg ind på disken, den fandt c: /windows mappen men derefter vidste jeg ikk hvilken sti jeg skulle lede den hen af.. Den fortalte mig ikk hvilken fil jeg skal finde...

Så det opgav jeg rimeligt hurtigt.. Jeg har prøvet lykken med dit tip om at til of afkoble strømmen til IDE disken, men uden held.. Den er vel bare lost..

Men har du styr på hvordan jeg reparere en disk ved hjælp af xp cdén?
Når maskinen mangler en fil skal du lægge din XP-cdrom i drevet.
Start---->kør--->skriv sfc /scannow og tryk ok. Bemærk mellemrum imellem sfc og /
Du får ingen besked om noget, men du får eventuelle manglende filer installeret igen.

Sniffer  
Hvordan kan man trykke start, kør når man ingen windows har ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det var nu en oplysning om, hvad man kan gøre, inden man begynder på formatering og hvad man ellers finder på af sjove ting.
Havde kristian K vist det, havde maskinen måske kørt endnu.

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis