Støttemur??

Hej med jer

Jeg skal til at lave en støttemur i haven.

Den er ca 7 m lang. I den en side er den i niveau og falder så til ca 1½ m. i højden i den anden ende.

Jeg har en masse store brosten som jeg gerne vil bruge, men er kommet i tvivl om de kan holde til jordtrykket.

Jeg læste i GDS at en sådan mur helst ikke skulle være højere end 60 cm

Så er det I kommer ind ind i billedet wink

Kan man lave det første stykke af brosten indtil muren er ca 60 cm høj, og så bygge en mur af fundablokke resten af vejen, hvor jeg derefter bygger en brostensmur udenpå, for at få den samme overflade hele vejen? eller skal der funda bagved i hele murens bredte?

Hvis dette er løsningen, skal der så jernarmering i fundablokkene inden de fyldes med beton?

Og hvordan bygger man sådan en brostensmur så de ikke skrider? LIP? mørtel iblandet LIP? eller....

Jeg håber det er til forstå, og at I har nogle forslag eller alternativer.

Venlig hilsen

Kim

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej kim

det med murens højde er at under 60 cm høj behøver man ikke at lave smig men da din mur skal være højere skal der være 12% smig det vil sige i 1 meters højde skal den være 12 cm ude af lod så er der nok vægt til at muren kan holde trykket og så efter hånden som du kommer der op af skal du bagstøbe dag ved i en tykkelse af 15-20 cm med beton og til fugerne skal der bare bruges beton
det var vist det held og lykke


hilsen anlægsgartneren
Du kan også lave den helt uden bagstøbning, men så skal den have endnu mere bagfald - ca. 50 cm for 1½ meter. Under alle omstændigheder skal du sørge for god dræning bagved, og skal der plantes bag ved ville jeg lægge fibertex bag drænlaget. Intet er så ødelæggende som rødder i en mur.
Husk et godt og veldrænet fundament er vigtigt.

Mvh.

Jan R.
Hej Anlægsgartner og Jan

Tak for svarene. Men Jeres svar avler flere spørgsmål, som jeg håber I er friske på at svare på ;-)

Hvordan "bagstøber" man?

Sætter en forskalling 15-20 cm bag stenene, og så fylder det med beton?

Hvad skal jeg fylde op med bag muren?
Jeg skal have lagt fliser på toppen helt ud til muren. Er det ok med stabilgrus?

Jeg havde regnet med at grave 90 cm til fundament og fylde det med stabilgrus. Derefter noget jordfugtigt beton hvor den første sten sættes i. Er det er et bæredygtigt fundament?

VH

Kim

 

Under indtryk af de store nedbørsmængder vi åbenbart skal til at have, ville jeg selv sørge for at indsætte rigeligt med dræn med frit afløb.
Jeg har set dette gjort i Spanien, hvor man undertiden bygger meget høje klippeblokmure. Her indsætter man slet og ret rør igennem væggen med drænledninger i det bagved liggende materiale og nogle gange faskiner indlagt bag muren.
Det ville være til at brække sig over, at se sin fine støttemur blive presset ud og ligefrem vælte.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM

Selvfølgelig skal der dræn bagved. Jeg ville hade mig selv hvis jeg kom ud en dag efter et ordentlig regnskyl og se at muren inkl. det halve af mine nylagte fliser lå nede i haven ;-)

Hilsen

Kim

 

Annonce
Selv havemuren omkring kirkegården her i sognet blev væltet af et regnskyl for et par år siden pga manglende afløb!!
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

hej kim

hvis du graver ned til råjord og lægger stabil (0-32 mm) på og stamper det med en håndstamper og så ti cm beton så er det ikke nødvendigt at grave ned i 90 og hvis du graver 55 cm ud til muren brostenen er 15 og 20 cm beton og stabil og det skal selvfølgelig stampes til efterhånden som du får lagt lag på lag og hvor belægningen skal være skal der være 15 cm stabil og 3-5 grus og så belægningstenen og det med drænet er en god ide hvis du ligger det ned i højde med de to første skifte og laver en stenkasse omkring altså drænet i midten og sten omkring og noget fibertex over stenen skal være singels 60-70 mm. drænkassen skal ligge lige bag betonen i stedet for stabilen og drænet skal være 80mm
rbr.dk der kan du finde oplysninger om fald osv...cool
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis