Valg af overfræser

Jeg skal bruge en overfræser, dog kun til enkelte simple opgaver som notgange m.m. Og det sædvanlige spørgsmål er om hvor dyr skal maskinen være. HN har en Skill til 500 kr. imens mærkevarerne koster min 3x så meget.

Men vil det være dumt at nøjes? Mit forbrug er jo ret begrænset.

Og konen syntes i forvejen at alt mit Makita er alt for dyrt, men I kender jo alt til hvordan vi LDS'er har det lækkert værktøj :-)

God weekend.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænkte lige på hvad kvalitet fræsejern man skulle vælge?
Jeg har en HN AEG til 1100 kr. Den kører rigtig godt. Skulle jeg have en nu skal det være en med rund sål. En skil er fin til hobbybrug, de har vist også en Bosch der har fået rigtige gode karakterer i Gør Det Selv.

De billige jern er ok til MDF og andre bløde træsorter. Knækker der et, hvad så, en 1 kasse med 35 jern i koster det samme som et prof jern.

Hvad skal du frese i ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg skal næsten ikke fræse i andet end MDF og fyrretræ. Kender du den Skill?

På et tidspunkt havde mærket ry for en god kvalitet ift. prisen. Gad vide om det er tilfældet med denne overfræser?
Hej Preps.
Hos Harald Nyborg, kan du købe en ganske udmærket overfræser til dit formål,
Jeg har en som jeg endda har brugt til egetræ med godt resultat. Jeg kan ikke lige huske hvad de hedder, men gennemsnitlig ligger de i prislejet 150,00 Kr. og det er da så billigt at man ikke behøver at græde den dag den står af.
Min har faktisk holdt i tre år nu, og det er ikke småting jeg har fræset med den. www.harald-nyborg.dk

V.h. Håndværkeren
De billige har vist en sål af plastic har jeg set, de lidt dyrere har noget hårdt noget der bedre glider på træet, jeg ville nok sige hvis du køber en til 700 kr. så opdager konen det slet ikke i økonomien ifh. de mærker du normalt køber.

Check sålen på de billige. jem og fix våger flere års garanti på et nyt gult mærke. Men overvej det. Kan ikke huske hvem der skrev at en "noname" fra kina koster 8 gange så meget energi at fremstille som eks. en Bosch. Så vil du være grøn i din tankegang så......

Overvej en med rund sål. Du kan ikke frese efter skabelon med en oval sål.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Citat fra PeterR


Overvej en med rund sål. Du kan ikke frese efter skabelon med en oval sål.

MVH

Jo da. Med mange modeller følger en kopi-ring, eller man kan bruge et kopi-fræse-jern..

..Søren
Lige mine ord, Søren
Med kopi ringen kan du lave selv krogede kopier, det kniber lidt hvis du kun har kanten af sålen.

V.h. Håndværkeren
jeg købte en gul no-name i jem & fix. Skulle fræse et ret lant stykke i nogle gulvbrædder, hvor der var blevet fjernet en væg og gulvet skulle rettes til. Der stod den sgu af efter ca halvvejs. Men så var det jo bare op og bytte den, og den anden har klaret diverse opgave ganske udemærket. Det der kan være lidt træls er at mm-angivelserne stoler jeg ikke på, og så er den lidt svær at justerer op og ned i højden, da den ikke glider så let i den funktion.

Jeg købte nogle rimelig gode jern til den. Ville have nogle der kunne holde, og det gør de!

mvh jan
Hej Jan.
Jeg har sådan en af de der billige også, sådan en gul sag købt hos HN. Det jeg først syntes var noget møg, var at knappen skulle holdes inde hele tiden for at den kunne køre, der var ikke en pallås. Jeg ringede til HN og klagede min nød, jamen jeg kunne da se om jeg kunne lave den om, og virkede det ikke skulle jeg bare sende den retur, så ville jeg få en ny til at experimentere med. Den brændte sammen efter mit forsøg med en ny kontakt, så i med den gamle og retur til HN. og jeg fik en ny, de betalte endda portoen begge veje. På den nye satte jeg et spændebånd omkring maskinen med en lille træklods til at holde knappen inde med. Spændebåndet holdt så også en almindelig afbryder til vægmontering, hvor jeg førte ledningen igennem så jeg nu bare kan tænde og slukke.
Med hensyn til dens dårlige glid op og ned skyldes det at fjederen er alt for stram, jeg klippede ca. 5 cm. af den så er den mere samarbejds villig. Nu har jeg lavet den om til en stationær maskine og den kører da på tredie år uden problemer. Jeg har så købt en Tysk billig model der er meget bedre.

V.h. Håndværkeren
Køb en billig en i HN. Hvis den duer til dit brug så OK. Hvis den dør, så har du et argument for at bytte den til noget dyrere. Skill er et godt mærke.
Har selv en billig kineser. Den virker endnu.
Jeg vil gerne have en med finjustering i begge retninger. Axminster har en til 99£.

Mvh Thomas

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis