Valg af overfræser

Jeg skal bruge en overfræser, dog kun til enkelte simple opgaver som notgange m.m. Og det sædvanlige spørgsmål er om hvor dyr skal maskinen være. HN har en Skill til 500 kr. imens mærkevarerne koster min 3x så meget.

Men vil det være dumt at nøjes? Mit forbrug er jo ret begrænset.

Og konen syntes i forvejen at alt mit Makita er alt for dyrt, men I kender jo alt til hvordan vi LDS'er har det lækkert værktøj :-)

God weekend.
Jeg skal bruge en overfræser, dog kun til enkelte... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej håndværker
jeg undrede mig også lidt over det med knappen, for det kan være lidt bøvlet at skulle holde den inde,- men på den anden side er jeg glad nok for det, for taber man den, eller noget går galt så slukker den jo når den slippes. Det er dælme en hidsig krabat selv om den er gul og kineser,- så vil helst ikke i karambolage med jernet imens det kører!
Vil da lige se på det med fjederen

mvh jan
Nu kan det være, at du allerede har købt, men jeg bemærker, at du har Makita og taler om lækkert værktøj. Så skal du da ikke have noget billigt skrammel, vel?

Jeg har både en ”kr. 149,-model” og en Bosch POF 1300 ACE. Det er to verdener. Du kan gætte, hvilken én jeg købte først…

Bosch’en kan du finde til ca. 1.100,- kr. på nettet. Alt er lækkert og funktionelt på denne model. Alt er noget diller-daller på den anden.

Alternativt ville jeg kigge efter f.eks. en Skill i prislejet midt imellem.

Lars K
Som mange af de øvrige, der har svaret dig har jeg også en No-name overfræser. Jeg købte den i et sæt sammen med en el-høvl til omkring 500 kr i Bauhaus. Høvlen er noget bras, men overfræseren er fuldt tilstrækkelig til mit brug og jeg har brugt den til bl. a. mahogni uden problemer.

Torben
Smut evt. op på biblioteket efter Gør Det Selv nummer xx.... indenfor det sidste år har der været en artikel om overfræsere samt valg af fræsejern. Rigtig god info (for en wannabe fræserejer ;-))

Mvh.

Jan R.
Altså fortælle om mine erfaringer med overfræsere ...

Jeg købte først en Bosch POF50 (den gode gamle klassiker, der også kan bruges som ligesliber, spændes op til stationær sliber med en stift i tangen osv.). Den er et eminent all-round værktøj, som jeg har tævet hårdt igennem de sidste 8-10 år, og som stadig kører fint.

For et par år siden stod jeg midt i en opgave med at fræse nogle lister, og skulle samtidig ud og lave lidt småtterier i en lejlighed hvor jeg skulle hvae en fræser med. Jeg gad ikke at pille Bosch'en ud af den faste opstilling, så jeg købte en HN til 150 kr, og den fungerede fint. Jeg har brugt den indtil for ca. 14 dage siden, hvor den døde ... ved ikke om jeg gider at checke den op, eller bare køber en ny af samme slags.

At afbryderen ikke har holdefuntion generer mig ikke ved håndfræsning, og i opstilling sætter jeg bare en klemme eller en tvinge på, og tænder og slukker på væggen.

Nå, - men for lige at nævne 2 ting der ikke er blevet omtalt her i tråden:

1. spindellås. Min bosch har ikke spindellås, og spindellåsen på den billige røg efter et par uger. Jeg gad ikke at få den byttet, men flåede det lille hus med spindellåsen af, og så kan man bruge en 13mm nøgle. Det er nok en typisk pris for at købe billigt, at netop den slags "avancerede" features ryger hurtigt, så jeg fatter egentlig ikke at de ikke bare dropper dem og laver noget no-nonsense der kan holde.

2. tangen. (det er den "patron" der holder fræserbit'en). Jeg går og planlægger at købe en ny "rigtig" fræser, og det bliver hverken Makita eller Festool ell. nogen anden af de mange dyre fræsere med 6/8mm tang man kan få. Det mest p.....hamrende irriterende man kan komme ud for ved overfræsning, er når bitten løber ud og dykker i emnet (det tog mig. f.eks. en hel dag at reparere en bordplade hvor jeg skulle undersænke en vask i, - næsten færdig, og så skred bitten ;-(). Og det er der kun en løsning på: enten minimum 12mm tang og bits, eller endnu bedre: bits med indvendig gevind - problemet er bare, at selvom de maskiner nok er til at betale (kun lidt dyrere end f.eks. Makita
og Festool), så kan man ikke længere bruge legetøjsbits, men skal af med 3-500 kr. for selv en banal notfræser.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Citat fra Thomas FH

Køb en billig en i HN. Hvis den duer til dit brug så OK. Hvis den dør, så har du et argument for at bytte den til noget dyrere. Skill er et godt mærke.
Har selv en billig kineser. Den virker endnu.
Jeg vil gerne have en med finjustering i begge retninger. Axminster har en til 99£.


jeg ved godt det er en gammel tråd men kik på min side rep/vedligehold/træbåde der er et billede af hvordan jeg finindstiller højden hurtigt og præcistrolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis