Polo gearkasse

Hej
Jeg har hørt at en polo gearkasse begynder at "synge" når den er slidt. Når jeg skriver slidt er det ment som et sted mellem 125000 og 150000. Er der nogle der kender til dette?
Det er jo en fin bil i denne klasse.
Mvh.Leo

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har nu kørt 230,000km i min polo uden nogen mislyde fra gearkassen. Det er en 95´er. Har ikke hørt om noget generelt problem.

mvh Anders
Rundede lige 300.000 i min Polo forleden - ingen problemer med gear, kobling eller lignende til nu. Har også hørt rygtet - men det gælder nu også en del andre mærker ;-)
MEN husk - en "landevejs-polo" slider jo ikke gearkassen på samme måde som en "storbys-polo". Det er ikke kilometrene, men antallet af accelerationer, der dræber en gearkasse. Det gælder i øvrigt også kobling, bremser osv.

Mvh.

Jan R.
Hej Leo.

Prøv lige at tjekke oliestanden på gearkassen ! En normal altid velsmurt gearkasse burde let kunne holde bilens levetid ud.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leo,

Det er en sandhed med modifikationer. Visse Polo`er (1,6 - 6N, årg. 1994-1996, AEE motor) kan i visse tilfælde - omend sjældent - volde problemer. Polo`er med motorstørelse 1,0 og 1,4 har ikke problemet. Årsagen er, at gearkassen i 1,6eren er en smule underdimensioneret i forhold til den kraftige motor. I 1997 blev VW imidlertid klar over problemet og forstærkede gearkassen. De 1,6ere der får problemet (ca. 3-5%) er næsten alle blevet kørt MEGET UNGDOMMELIGT. Skal man ud og erhverve sådan en Polo gælder det om at lytte godt efter mislyde fra gearkassen. Høres der den mindste raslen ellen hvinen fra den skal MAN ABSOLUT IKKE KØBE BILEN med mindre at man gør sig klart at sådan en ny gearkasse koster 12-15000 hos VW!
MEN, problemet med 1,6eren er SJÆLDENT, og jeg har aldrig hørt eller set problemet på en pænt/normalt kørt polo. Det er gode biler der - specielt 1,6eren. Om man behandler den godt har sådan en POLO næsten altid mere end 350,000 km i sig - hvilket er FREMRAGENE for en bil i denne størelse.

Mvh Per W.
Velvidende at det er en gammel tråd, vil jeg gerne supplere med at videregive et råd fra bl.a. autoophugere om at fabrikkens anvisninger på 2,7 liter gearolie faktisk ikke er nok - men mængden bør være 3,0 liter i stedet. Ellers bliver hovedakslens tandhjul ikke smurt direkte, men må nøjes med inddirekte smøring fra de "samarbejdende" tandhjul nedenunder.

Så tænker nogle sikkert at det ikke er mulig at overfylde gearkassen, men det kan gøres hvis bilen bliver løftet på skrå af en donkraft...

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis