Tilbygning - Sokkel

Hej..

Jeg er igang med at undersøge hvad der kan laves selv ved en evt tilbygning. Efter at have læst nr10 af gds fra 2006 er jeg rimelig overbevist omkring at jeg godt selv kan støbe soklen (har dog ikke undersøgt om det rent økonomisk kan betale sig)...

Meen... Vores hus er uden sokkel, så jeg er lidt bekymret omkring om jeg underminerer huset ved at grave 90 cm ned lige ved væggen... Vil der være risiko for at væggen vil skride ud, eller er der noget ved de sokkelfri (fra 1921) huse, som gør at jeg roligt kan grave godt en meter ned helt inde ved væggen ?

/Anders
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være expert på området, ville jeg nok lige betænke mig ved at grave ned helt inde ved muren, er du sikker på at der ikke er en form for sokkel under ?
Jeg bor selv i et hus fra 1906 og her er der lagt kampesten under en opmuret sokkel, hvilket også har gjort at huset er revnet både på kryds og tværs. sunket i hjørnerne o.s.v.
Jeg ville nok lige kontakte en der har forstand på sådan noget med netop dit hus, en ældre mure ville være at foretrække.

V.h. Håndværkeren
Jeg er næsten 100% sikker på at der er en eller anden form for fundament under dit hus - ellers ville du have haft et hav af sætningsskader. Men er du nervøs kan du dele arbejdet op i mindre stykker fx. ½ til en hel meter af gangen - dvs garv en meter op og støb fundament der spring en meter over og lav fundament der osv. bagefter laver du så fundament der hvor du før sprang over.

mvh

John

Med venlig hilsen

John Wellendorph
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis