Styring af gulvvarme..

Hej..

Jeg er ved at lave nyt badeværelse med gulvvarme.
Under min søgen på nettet er jeg faldet over en DANFOSS trådløs rumtermostat hos www.privatgrossisten.dk .
Men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan den virker..
Så vidt jeg kan se montere man føleren på væggen i badeværelset og så sender den til en ventil som er monteret på gulvvarmesystemet.. confused

Er der nogen som kender til denne type..
Er jeg rigtigt på den når jeg mener man kan nøjes med en rumføler og en termostatventil.. Eller skal man have de der masterregulatore.. ???? confused ????

Hilsen Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
Hej.. Jeg er ved at lave nyt badeværelse med... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay..

Men hvilken styring skal jeg så bruge på gulvvarme..

Er lidt på bar bund igen.. confused

Hilsen Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
Til vvs'eren.

Og ved du hvad. For 2 år siden da siden startede, var det netop den drøm jeg havde for mit indre øje - at man fik et stykke værktøj med andres erfaringer og debatter - og hvor man gik ind og slog op, når man havde behov for et svar her og nu.

Så det rislede lidt ned ad ryggen, da du skrev:

"Prøv at søge under 'gulvvarme' og oplev en verden åbne sig for dig med alle de oplysninger du måtte ønske dig omkring netop styring af gulvvarmekredse"

Det er drømmen der er gået i opfyldelse! - Skønt.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Jeg har, i lighed med ThomasB, meget svært ved at forestille mig at Danfoss' system ikke virker. Jeg er ikke specielt fan af nogen leverandører, men prøv at surfe lidt rundt- når du har forstået princippet kan det endda være billigere at skrue noget sammen selv end at købe en færdig blandekreds med pumpe osv.
@Jørgen
Tak selv! Det er en fornøjelse og jeg har selv meget glæde af søgefunktionen! Nu skal jeg jo ikke lære nogen noget om pli i LDS...( det er vist dit job), men man begrænser også mængden af indlæg, som fremtidige LDS'ere skal læse ved at søge inden man stiller sit ellers udemærkede spørgsmål. Man kan måske få svar på noget af det man er i tvivl om og herefter nemmere stille spørgsmålet 'der kommer ind til benet'i stedet for at der er 117 hits med de samme spørgsmål og svar om ét emne!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@VVS'eren:
Efter at have læst en god del af de 72(!) indlæg om gulvvarme har jeg stadig et spørgsmål:

Jeg har et gammelt badeværelse med gulvvarme og radiator. Begge dele er styret med fremløbstermostater. Da jeg ønsker, at gulvet altid er lunt har jeg slukket for radiatoren og bruger dermed gulvvarmen til at regulere rumtemperaturen. Det giver en hel del udsving i temperatur, måske fordi både gulv og vægge er dårligt isoleret, og der er lang responstid på ændringer p.g.a. den store masse, der skal varmes op i betongulvet?

Hvis jeg skal forbedre mit system uden en større investering i shunts o.l., hvad kan jeg så gøre? Jeg har overvejet at udskifte gulvventilen med en "gammeldags" drejeventil/kugleventil, så der er et konstant, lavt flow, og så bruge radiatortermostaten til at regulere rumtemperaturen. Er det en fornuftig løsning, eller vil en returventil eller andre billige løsinnger kunne gøre det bedre?

Vandet i systemet er 55-60 gr, hvis det gør nogen forskel...

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
@ThomasPont
Dit problem er faktisk, at du ønsker at lave om på noget der ikke umiddelbart lader sig ændre!

Som udgangspunkt skal man altid regulere på fremløbet og altid lede vand til i den rette temperatur. På et gulvvarmeanlæg er det typisk 32°-40° afhængigt af overfladen og det giver en jævn, men stor vandmængde. Derfor er gulvet jævnt varmt over det hele!

Med din nuværende løsning har du det tætteste du kommer på optimal løsning, når du ikke kan holde din fremløbstemperatur lavere end 55°-60°.

Du kan godt montere en hane, der altid står lidt åben, men det koster dig jo også på de ledninger, der fører til gulvvarmekredsen! Hvis du gør det, kan du evt. prøve en af Danfoss termostatventiler med forindstilling, men uden termostat. Der kan du indstille vandmængden vha. en dreje-anordning og derfor have relativt styr på hvad du gør! En kuglehanes karakteristik gør det ret umuligt at regulere noget idet den enten giver meget vand eller næsten ingenting.
Sidder din nuværende termostatføler et passende sted? Der er jo ikke meget fornuft i, hvis f.eks. sidder på væg, hvor solstråler eller andet energitilskud 'narrer' den.
Jeg beklager mit svar, men jeg har endnu ikke oplevet et gulvvarmesystem uden blandet vand, hvor der ikke er gener... enten komfort eller driftsmæssige.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
citat:
Oprindeligt indsendt af vvs'eren:
Du kan godt montere en hane, der altid står lidt åben, men det koster dig jo også på de ledninger, der fører til gulvvarmekredsen!


Først tak for svaret! Som sædvanlig fører det nye spørgsmål med sig smile

Hvad mener du med, at det koster på de ledninger, der fører til gulvvarmekredsen? At jeg får varmetab i ledningerne - det vil jeg vel få uanset hvordan jeg gør, eller hvad (med mindre jeg slukker cirkulationen helt)?

citat:

Sidder din nuværende termostatføler et passende sted? Der er jo ikke meget fornuft i, hvis f.eks. sidder på væg, hvor solstråler eller andet energitilskud 'narrer' den.



Føleren/ventilen sidder på en forgrening lige ved siden af radiatorens ventil, og ja, den kan godt blive snydt af omgivelserne, da den sidder på en østvendt ydervæg i 250 mm uisoleret gasbeton.
De dårlige vægge på to sider af rummet betyder også, at der er relativt store temperaturudsving i rummet fx fra kold nat til solbeskinnet morgen/formiddag. Jeg tror simpelt hen betongulvet reagerer for langsomt til at kunne håndtere for disse udsving, hvilket er årsagen til at jeg overvejer at nøjes med at bruge gulvet som "grundvarme" og så regulere rumtemperaturen med radiatoren (der selvfølgelig kan blive snydt af den kolde/varme væg, afhængig af vejret).

citat:

Jeg beklager mit svar, men jeg har endnu ikke oplevet et gulvvarmesystem uden blandet vand, hvor der ikke er gener... enten komfort eller driftsmæssige.



Ingen grund til at beklage smile Jeg bliver da klogere og klogere - en dag kan jeg måske undvære hovedet, hvem ved?
Af de to gener du nævner vil jeg helst have de driftsmæssige, som jeg går ud fra primært er (lidt?) hævet energiforbrug?

Det endte med at blive en ordentlig smøre!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Ja, det er ved at være lidt svært at gøre det kort!
Cirkulationstab undgår du ikke, men dit varmetab er jo altså en del større ved 60°C fremløb end det er ved f.eks. 35°C.
De driftsmæssige gener er typisk, at dit anlæg om sommeren svinger i stedet for at have en jævn drift. Din kedel producerer en relativ lille mængde varmt vand ved 60°C og stopper for derefter at starte ret hurtigt efter. Kedler har i princippet bedst af at holde en jævn temperatur for at undgå spændinger og for mange stop/ start. Hvis din kedel oven i købet er lidt vel stor vil yderligere forværre sagen. Om vinteren laver kedlen andet varme og dermed er belastningen fordelt på en anden måde.
Ventilen i badeværelset åbner og lukker også med små intervaller simpelthen fordi der ledes vand med for høj temperatur frem til systemet. Mange bevægelser/ starter/stop skab slid i bevægelige dele og giver diskomfort.
I dit tilfælde kan den ringe isolering måske gøre, at de ”stænger vand” du sender ud i systemet bliver længere på grund af gulvets træghed og dermed at du ikke oplever ovennævnte i så udstrakt grad, men kun at rumtemperaturen er meget svingende.
Hvis din fremløbstemperatur er betinget af, at du har en varmtvandsbeholder monteret som man gør med en radiator, kan du ikke ændre meget. Hvis din kedelregulator kan prioritere vandet til beholderen, kan du lægge varmekurven ned i den periode, hvor du ikke ønsker varme på resten af anlægget! Her skal du blot være opmærksom på om din kedel kan tåle at køre lavtemperatur.
Endelig; hvis du ved, at du har dårligt isolerede vægge, så tag tyren ved hornene og få det ordnet! Ikke nok med at du har dårlig komfort i dit badeværelse…. du betaler sør’me ekstra for at have det!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis