Fra mosplæne til græsplæne

Jeg har en 50 år gammel mosplæne, som jeg virkelig godt kunne tænke mig at lave om til en græsplæne. Nu har jeg forhørt mig rundt omkring om hvordan jeg skal gribe det an og er nået frem til følgende:
[LIST=1]
[*]Slå græsplænen.
[*]Benyt en vertikalskærer til at fjerne mos og give luft til rødderne.
[*]Fjern det løse mos med en rive.
[*]Efterså græs de steder det er nødvendigt.
[*]Spred derefter kalk og bakkesand (eller evt. den dyre topping)[/LIST]Så har jeg bare to spørgsmål:
[LIST]
[*]Er det den "rigtige" måde at gøre det på?
[*]Er det for tidligt at starte ultimo marts mht. til græsset?[/LIST]Mvh
Kim
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har flere gange forsøgt af fjerne mosset, men efter et par år er det jo tilbage igen. Jeg begrænser indsatsen til mekanisk fjernelse om foråret samt eftersåning, det har virket fint. Kemi tror jeg ikke på i den sammenhæng.

mvh Anders
Vil du af med mosset, må du fjerne årsagen..
Hvorfor gøre noget besværligere, end det er????
Græsset begynder at gro ved en jordtemperatur på 7 g.
Riv det mos du kan og efterså plænen og gød dig så ud af resten.
En græsplæne i god gødningsstand/groning levner ikke meget plads til mos, men der vil altid være noget i dyb skygge.

Sniffer  
Det er vigtigt med gødning, da mos kan klare sig uden.
Jeg har brugt en græstype der tåler skygge i skyggen og noget sommerhus græs der vokser langsommere end normalt græs hvor jeg skulle efterså. Hvis der skal spilles fodbold er noget kraftigere græs der skal sås.
Hvis jorden er tæt eller våd så løsne den med en greb. Bare ned med den og vip indtil du kan se små revner på overfladen. Vertikalskæren er også god men det er kun i overfladen.

Der findes en flerårig uddanelse i græsplæner i England!

Mvh Thomas

du kunne også bare så en helt ny...wink
Kim der er ikke noget blødere at ligge på end mos, det skal aldrig slås, det skal aldrig gødes, det skal aldrig vandes,det er altid grønt, det holder alt ukrudt nede ( græs, kløver + div ) en dag som idag, ligge i 5 cm. lag mos og kigge op til vorherre, efter man har nydt en god frokost med hver der dertil hører, det er vel ikke det værste der findes. rolleyes rolleyes Mvh.

Benny N.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis