Saab 9000 Gearkasse

Hej herinde i bilforum.
Jeg har et problem med gearkassen på min Saab 9000 - Årg. 94, - så jeg skal ha´skilt den ad, - så jeg ville lige høre om der blandt jer bilkyndige er nogen der kender denne model, eller bare er skrap på gearkasser generelt, jeg mener den indbyrdes orden mellen de indvendige dele osv., - så jeg evt. kan få nogen supervision hvis der skulle opstå et problem ell. et spørgsmål undervejs i processen, jeg har den allerede ovre på værkstedsbordet, og går og lurer lidt på hvordan den skal angribes !!.confused

Bare lige en forhåndsorientering ??

Med venlig hilsen - Bygherren.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Har du arbejdet med gearkasser før, så gå bare i gang, men vær obs på div. låse, shims m.m.
Har du ikke haft en skilt af før, så lad være, det ender bare med et nervesammenbrud, og en anden fra en hugger.
Forøvrigt, hvad er problemet ????
mvh autoole
hej autoole.
Tak for dit hurtige svar, jeg kan det meste indenfor bilreparationer, men lige det der med at åbne en gearkasse har jeg ikke prøvet før, jo, jeg har engang skruet låget af en volvogearkasse, men der var jo ikke fare for at der faldt noget op af kassen, det her ser lidt mere usikkert ud, da den jo skal skilles på midten.!
Problemet opstod efter jeg havde skiftet syncromessering samt nåleleje i 5. gear, som på denne bil sidder lige bag endedækslet, så det kunne lade sig gøre med gearkassen i bilen, alt forløb planmæssigt, - lige til jeg skulle montere skiftegaflen på den øverste axel, hvorved jeg kom til at trykke den lidt ind så jeg ikke kunne få rørstiften gennem, jeg ville så trække axlen lidt ud igen, men fik trukket den for langt ud, hvorved der faldt en lille dims ned inden i kassen( rigtig træls lyd) - jeg har snakket med Saab der siger at det er en lille kugle der sidder i axlen med en fjeder under der er blevet trykket ud da axlen er blevet trukket for langt ud.
Så jeg skal " bare " lige ind og sætte fjeder og kugle på plads og så lige føre axlen tilbage på igen.

Det blev en lang smøre, men nu fik jeg det vist forklaret så nogenlunde !
Hej igen
Ja sådan kan det gå menææææ !"#¤%&/=? dette forstod du sikkert, for det er nok det du vil udbryde når du har skilt den ad fået den lille "dims" og fjeder på plads, og så fundet ud af at der er flere "dimser" der lige skal på plads.
Så jeg føler med dig og ønsker held og lykke. ps. lad os høre resultatet
Mvh autoole
Hej. Vil bare gerne lige afslutte denne tråd med at berette at det lykkedes at få den skilt ad og repareret og samlet igen, bilen kører fint igen og alt virker som det skal. Og jeg har lært en hel masse om gearkasser.!!smile :p Mvh. bygherren
Jamen så ved jeg jo hvor jeg skal hen når jeg har en saab gearkasse der skal renoveres.
Mvh Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis