Isolering og gulvvarme oven på betongulv

Kære Alle
Jeg akut brug for et godt råd...
Jeg skal lave "nyt" køkken/alrum i den del af vores hus som er tidligere butik. Det eksistende gulv i denne del af huset er ca. 18 cm lavere end i resten af huset. Det eksisterende gulv består af følgende.
- 80 mm lecabeton,
- 80 mm råbeton,
- 50 mm pudslag,
- samt 50 eller 100 mm isolering.

Min umiddelbare idé er :
At placere:
- Strøer med 60 cm mellemrum ovenpå eksisterende beton gulv. (se ovenfor)
- Derimellem ilægges 150 mm, sondolit eller ligende isolering, (jeg er blevet
frarådet rockwool, pga af, det kan give fugtproblemer???)
- 22 mm gulvspåndplader med forfræsede riller til varmefordelingsplader,
- Varmefordelingsplader, inkl. 17 mm pexrør, og
- 8 mm pergogulv.
???? dampspærre???

Er det den bedste idé, eller er der andre muligheder....confused
(umiddelbart vil jeg ikke hakke gulvet op)
Jeg mangler at placere dampspærre... men ved ikke helt hvor??

Mange hilsner fra en total bygge amatør...:p
Michael.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bedste ide ville være at hakke gulvet op!!
Umiddelbart ville jeg placere dampspærren direkte på betongulvet og så ellers den rækkefølge du har beskrevet, da det isolering der er brugt under det eksisterende betongulv kan fungere som dampspærre os.....og i øvrigt for lidt i forhold til du skal have gulvvarme...
Hvis du vil være sikker og ikk ha fugt fanget de forkerte steder så bryd gulvet op....så ka du os smide de 300mm isolering under som anbefales og er lovkrav ved nybyg...(renovering 225mm)smile
Citat fra Guffi

hmm uden at vide det, så må man vel ikke ligge sundolit ned hvis man ikke støber oven på, da det er brandfarligt, eller er det bare noget jeg har hørt??

Lyder rimeligt sandsynligtrolleyes har heller ikk hørt om sundolit brugt på den mådeconfused
ergo, bedste ide ville være at bryde gulvet og isolerer og støbe på ny....
Hvis det er for fugtigt til at bruge rockwool er der nok også for fugtigt til at dine strøer og andet træ vil have det godt.... nej glem sondolit det må du ikke bruge under et trægulv....
Ellers kan din konstruktion vel godt lade sig gøre (dampspærre placere du lige under dit pergogulv) men den er "bedste" løsning er som skrevet før nok at nakke hele høet op starte for fra...
Hej GDS'er

Vi skal til at have etableret vandbaseret gulvvarme i en del af huset (byg. 1970'erne) men er støt på et problem. Vi har valgt at fjerne det eksiterende betongulv op, da der kun er 50mm isolering herunder. (Ja det bliver et knoklearbejde)

Den nye gulvkonstuktion laves uden betonlag og istedet som følgende:
1) Gulvbelægning
2) Fugtspærre
3) Trykfordelene plade (evt. spåndplade )
4) Varmefordelerplade
5) Sundolitt S
6) afretningslag (grus)
7) Bæredygtig jord

Da vi ikke støber nyt betonlag er der et problem med vores skillevægge (ikke bærende i gasbeton). Der er nemlig ikke fundament under disse, da de bare står oven på det nuværende betongulv. Og hvis det bliver banket op...ja så er der ikke noget til at holde dem. Derfor havde jeg tænkt mig at støbe fundament under disse, men det er jo ret besværligt og jeg ved ikke lige hvordan dette skal gøres. Er der nogen der ved hvordan man gør dette eller evt. har et andet forslag???

/Koben

I øvrigt: Fordelen ved ovenstående gulvkonstruktion skulle efter sigende være en hurtigere regulering ifht. gulvvarme med betonlag. (Se evt. mere her:
http://www.sundolitt.dk/upload_images/2EA150C0145344EBB00F7806E345A5D9.pdf
Du må godt anvende polystyren (fra sundolitt fx.) som isolering under dit gulv. Men glem strøerne.

Konstruktionen set nedefra:

1. Afretning med sand/muregrus (hvis eksisterende betongulv ikke er ret)
2. isolering i den ønskede/respektive tykkelse
3. 0,2 mm PE-folie (dampspærre/fugtspærre). Husk 200 mm overlæg og før folien op ad væggen indtil fodlister er monteret, herefter skæres den overflødige folie af med en skarp kniv ved overkant fodpanel.
4. 22 mm spånplade med varmefordelingsplader+rør (spånpladerne limes i fer+not og udlægges som en svømmende gulvkonstruktion)
5. 500 grams gulvpap
6. trægulv

Go' fornøjelse

Mvh. Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis