loftsmaling krakkelere

Min loftsmaling krakkelere 5 - 10 cm. ind langs væggen, og flere steder helt ind over loftet..!

Jeg har sat gipsplader op, herefter glasfilt, herefter vævfylder, og så 2 x god flugger lofts maling glans 3. Der har været tørt inden jeg gik videre til næste lag.

Det skal lige nævnes at det er det 4. rum jeg færdiggør med denne procedure, og det er først gang jeg oplever dette - MEN det er også første gang jeg bruger vævfylder... kan det virkelig være det??
Og hvad skal jeg gøre for at undgå det krakkelere???

På forhånd mange tak for svar

Polite

Mange hilsner
Polite
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Polite

Jeg har ikke noget svar til dig, men jeg vil blot sige at jeg altid har brugt vævfylder både til vægge og lofter og har aldrig oplevet problemet.

Mvh
Kim
Hej Jancar

Nej det har jeg ikke, men det er heller ikke ved samlinger imellem pladerne det krakkelere - det er ude ved væggene, hvor pladerne støtter op imod væggen - der har jeg brugt acrylfugemasse. Krakkeleringen opstår efter en halv times tid....

Mange hilsner
Polite
 
Så fandt jeg svaret....
På min vævklæber står "maling med højt tørstof kan give krakelering, foretag prøveopstrøg" det havde jeg ikke gjort.. dvs. Fluggers loftsmaling har højt tørstof.
Jeg forsøger med en vægmaling - hvis nogen vil høre resultatet, så bare mail mig

Mange hilsner
Polite
 
Hej

Maling med højt tørstof, kan give krakelering
Maling med højt tørstof indhold, er i min terminolog, en god maling.
Hvor har du købt den vævklæber henne??, for det betyder jo, at du kun kan bruge dårlig maling ovenpå
Det er normalt kun dem, der bruger vævklæberen, som vævfylder, der er ude for det problem, p.g.a. overfladespændinger.
Jeg tror at det er acrylfugemassen, der er problemet.
Den har måske ikke hærdet længe nok, eller er af tvivlsom kvalitet.
Der kommer netop krakeleringer, hvis du maler ovenpå en acrylfugemasse, før den er afhærdet.
Derfor er der jo også mange forskellige slags, lige fra 4,95 til 39,75, afhængig af hvor hurtig du skal være færdig, de billige hærder 1-2 mm i døgnet, mens de dyre, kan du male ovenpå efter 6-8 timer.
Men du kan som regel afhjælpe problemet, ved at fortynde malingen op 50/50 med vand, og stryge hele overfladen igen.

Colormann
Annonce
Det lyder mystisk med dette krakkelering. det kunne godt være fugemassen, men da det er 5-10 cm. ud på loftet kan det ikke være det. Højt tørstofindhold er ikke altid = god kvalitet. Fyldstoffer som kridt, kalk, knust marmor og lignende er meget billige tørstoffer, hvor f.eks pigmenter er 6-8 gange så dyre og bindemidler endnu dyrere. Nå men til sagen krakelering kan også have noget med temperatur, luftfugtighed og lagtykkelse at gøre. Krakelering fremkommer ved at malingsfilmen ikke tørrer i bunden ligeså hurtigt som på overfladen. Når så malingen i bunden tørrer bliver der spændinger i overfladen (overfladen bliver revet fra hinanden) Mere bindemiddel kan være løsningen. Til akrylmaling tilsættes et middel som forsinker tørringen i overfladen og mængden af det kan variere meget. Deter ikke let at producere en maling der kan bruges på alle mulige underlag, i alle temperaturer og svingeende luftfugtigheder.
Skrot evt. vævfylderern og mal en ekstra gang. Træbeskyttelse.
cool
Hej Colormann og Esters Erik
Tak for jeres svar.
En kort forklaring:
Den maling der krakkelerede var en af de rigtig dyre lofts malinger 900/10 L.
Det kan ikke have været fugemassen, da jeg kun lagde den i revnen imellem væg og plade - selv om det var en af de billige.
Jeg kender ikke så meget til ingridienserne i malingen, men jeg benytter som hovederegel altid en god en.
Det var gansnke rigtigt en væv fylder der også var en vævklæber - og den var købt i Jem og fix fordi jeg havde fået af vide at kvaliteten på vævfylder ikke betød noget - men det gør det vist...
Jeg havde en rest af en "sving color" glans 10 som er Sadolins mærke, men produceret til Bauhaus - og det hjalp - nu har jeg igen det fineste loft - det er sku flot sån et glat loft.

MEN hvilket mærke vævfylder kan i Anbefale?
Jeg bruger nu den bedste af Dyrup 05 til loft...
Pft
Polite

Mange hilsner
Polite
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også