Svævende hylde, hvordan, hvor?

Som overskriften siger. Jeg skal ha lavet 3 svævende hylder som skal sidde over hinanden.

Problemet er, at de hylder man kan købe er meget smalle(dybe).
Jeg skal have mit stereoanlæg stående på dem, og hylderne må ikke være smallere end 44cm. da der skal være plads til stik og kabler bag anlægget.
Samtidig skal de være rimeligt solide, da det ikke ligefrem er et Bilka anlæg jeg skal have stående på dem. Jeg tænker især på ophænget, hvor der vil være et ret stort tryk yderst ude.

Er der nogen der har forslag til opbygning af sådanne hylder, eller evt. link til sider hvor man sælger hylder med usynligt ophæng til det formål.

Jeg håber det gav mening, ellers spørg gerne.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Zakken.
Jo den gik rent ind på lystavlen, udmærket beskrevet.
En svævende hylde i de dimentioner du efterlyser, kræver nogle ret store bolte der er sat ind i væggen i hele murstenens brede, og så er jeg ikke engang sikker på at det vil kunne holde i længden. Hvis dit stereoanlæg er et af de tungere med store enkelt forstærkere er vægten vel oppe på omkring de 30-40 Kg. ialt. der bliver virkelig et bræk på de bolte. Tænk på vægtstangs pricippet så vil du selv kunne se at der virkelig skal noget til for at holde. Jeg tror ikke en sådan hylde er i handelen, men skal fremstilles specielt lige til dig, men indrømmet det kunne se flot ud.

V.h. Håndværkeren
Har købt 2 "svævende" glashylder i dalles varehus glostrup...den lille måler 400*650*10mm og tar 30kg og den store måler 400*800*10mm og tar 40kg
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har mit sorroundanlæg+decoder og potteplante stående på den lille ca 25kg........og det holder den fint, min ene grand danois valgt så at sætte røven på den og der ku ravpluksne ikk holde....glas og beslag skete der ikk noget medsmile
Det er et ret tungt anlæg, med seperat for og effektforstærker, og dertil en pladespiller i den tunge ende.
Jeg tuder hvis det falder ned.

Glashylderne er egentligt en god ide, men jeg havde en plan om, at lave en udskæring i midten af hylden til en buet kabel kanal, jeg tror det kunne se godt ud.

Håndværkeren<< Det var netop de tanker jeg havde gjort mig, der bliver en heftig belastning i det der skal holde hylderne oppe.

Kan godt være man skulle opgi det, og finde en anden løsning.
Jeg ville selv græde snot i stænger hvis jeg havde et stor lækkert anlæg der bare lige var gået i dørken med et brag.
Men jeg kom til at tænke på at du skriver noget om en kanal til kablerne, kunne det ikke være et 100 Ø stålrør hvorpå der var svejset flancer / hyldebærer som du kunne skjule inde i hylden. det vil selvfølgelig betyde at røret skulle have nogle flade ben ála et kontorstols stel uden hjul.

Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Alt efter hvor meget du vil ofre på projektet så ka du jo få en smed til at fremstille et "beslag" ala dem der sidder i de hvide svæve hylder der findes over alt og så finde en snedker/møbelsnedker der ka beklæde beslaget med en hylde....har set det gjort i en butik hvor hylderne var 60*300*10cm og lavet på den føromtalte måde...men det var vidst lidt dyrt

Men det er jo nok ikk hylderne der er problemet men mere væggen de ska op på? skruer,ravpluks osv.? er det muligt at bore gennem den væg hylden ska sidde på så ku du jo bruge nogle bolte der blev spændt på modsatte side af væggen med nogle store skiver?
Bere lige en bemærkning...

Kunne det ikke være muligt at sætte de omtalte hylder op med både "svævende beslag" og en vinkel lige bag anlægget? Den vil jo blive dækket af selve anlægget. Og hvis man maler den i samme farve som væggen vil den jo ikke være til at se!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvis man er meget flittig og absolut vil have den løsning, kunne man fræse op i væggen og støbe/skrue nogle stålvanger ind i væggen.
På disse stålvanger kan man så svejse nogle bæringer med stor styrke. Man skal så være lidt omhyggelig med udmåling!
Når man så er igang med svineriet, kunne man samtidig indstøbe en kanal til ledningerne.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har rodet lidt med de forskellige gode muligheder i er kommet med.
Den min lokale smed(driftlederen på jobbet) mente var bedst var håndværkerens bud.
Vi halverer et 100mm. rustfrit stålrør, og påsvejser fladstål stående på højkant som hyldebærere. Det halverede stålrør skal så gå hele vejen ned til gulvet, så det støtter på det, de skruer der skal i væggen kun skal holde røret ind til væggen. Væggen er af gasbeton, så jeg tror det er den absolut bedste løsning.

KTM, det er også et godt bud, det ville helt klart kunne komme til at se godt ud, men med en kone som min, der mener, at det er en menneskeret at flytte møblerne rundt hvert halve år, så ville jeg hurtigt komme i problemer. ;o)

Jeg skal sørge for at poste et billede, når det hænger på væggen.

Tusind tak for alle jeres bud, er der nogen der har en ide til en flot måde at lave hylderne på, så meld endelig ind. Lige nu er jeg ude i noget MDF med højglans lak på.
Hej.
Du kunne overveje at se i HiFIklubben. De har et flot ophæng med glasplader.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også