Tilslutte centrallåset til blinklyset

Tilslutte centrallåsen til blinklyset


Jeg har monteret en centrallås m. fjernbetjening i min bil. Den virker fint, men jeg kunne godt tænke mig at tilslutte centrallåset til blinklyset, Så lyset blinker når jeg bruger centrallåsen.

Hvordan gør jeg dette.

Jeg har søgt på nettet, men ikke fundet svar. En enkelt har nævnt et såkaldt aktiveringsrelæ, men ellers ikke yderligere forklaret.
Hvem kan hjælpe ?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
De fleste bilalarmer med styring af c-låsen har et separat udtag til blinklyset - har du checket om ikke din har det ?
Hvis ikke, skal du have fundet ud af om din c-lås er + eller - styret.
Denne + eller - spænding bruger du så som indgang på et ganske almindeligt slaverelæ ( pkt 85 og 86 så vidt jeg husker ) sammen med respektive fast + eller - over en sikring. Nu aktiveres slaverelæet når du aktiverer din c-lås.
Udgangssiden på slaverelæet kan du så koble til dit blinklys. Det er som regel nemmest ved sikringen til blinklyset. Ofte er højre og venstre side separeret.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Hej Vangsøe.

Tak for dit indlæg.
Det er kun en centrallås jeg har installeret - ingen alarm. link http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2577&n=10&KundeID=
og der er ikke flere udtag til blinklyset.
Og jeg må erkende, jeg ikke ved om den er + eller - styret. Ved ikke hvad det betyder, men er i gang med at undersøge det.
Det "slaverelæ" du nævner - Findes der et andet navn for det. Et "rigtigt" navn, hvis jeg skal undersøge hvor jeg kan købe det.
Ellers mange tak for dit svar. Det lyder umiddelbart ikke så svært.

Elgrego
Hej,
Nej - det skal bare være en enkelt-relæ.
"Slaverelæ", "lygterelæ" etc. Kan eks. også købes hos Mekonomen.
Relæet indsætter du af den simple årsag at hvis du trækker strømmen direkte fra clås systemer, risikerer du at trække for meget strøm og dermed springe dine sikringer.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Hej Vangsøe

Har først set dit indslag her til eftermiddag. Jeg havde allerede købt et dobbeltkontakt-relæ tidligere på dagen. Og når jeg umiddelbart så på det ville jeg da mene, det nok skulle virke. Jeg prøvede at sætte det ind, men intet skete. (brugte kun den ene 87-udgang)

Til gengæld har jeg forsøgt at trække ledninger fra en af dørene i centrallåsen og til en enkelt pære udenom relæet - og den lyste da, når jeg aktiverede låsen. Ja, hurra for det :eek:
Og jeg har lokaliseret ledningerne til blinklyset, så der tager jeg fat i morgen. Og skal selvfølgelig nok købe et enkelt-relæ først.
Men det er mig stadig en gåde hvorfor dobbelt-relæet ikke virkede.
Kan du svare på det ?
Annonce
Hej

Dobbeltrelæ´er kan da også sagens bruges - det var blot ikke nødvendigt.
Et dobbelt relæ har kontakt mellem 2 punkter når det er aktiveret at styrestrømmen, og kontakt mellem 2 andre punkter, når det ikke er aktiveret.
Jeg mener som sagt at det er 85 og 86 som er styrestrøm og 87 og 30 der er "udgangen" - altså kontakt mellem 87 og 30 når relæet er aktiveret.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
hej igen.

Har lige bikset med bilen et par timer. Og må erkende jeg er ved at være lidt modløs. Mit store problem er at ledningerne er fuldstændig umulige at komme til bag indstrumentbrættet. Og jeg ved, jeg snart kommer til at ødelægge noget og/eller lave nogle fede ridser i skidtet, hvis jeg begynder at skille det ad.
Det er også meget meget svært ved sikringsboksen.
Jeg havde ellers fået fat i ledningerne ved katastrofeblinket, men jeg kunne kun få blinklyset til at lyse i den ene side af bilen, når jeg aktiverede centrallåsen. (og kun når jeg låste dørene(eller også var det når jeg åbnede dem)) hmmconfused
Derudover kan jeg stadig ikke bruge det føromtalte relæ, men det er en hel anden sag.

Ved ikke lige om jeg gider rode med det længere. synes det virker alt for besværligt.

Modløs hilsen

Elgrego
Fik muligvis en lille lys ide ?

Tænkte på om jeg istedet kunne koble centrallåsen til omkring blinklyset ved ratstammen. De er nemlig forholdsvis let tilgængelige..

Jeg tror søreme lige jeg gør et forsøg..

ILL BE BACK

Elgrego
Hej
Det kan du sikker godt, men vær lige obs. på hvordan strømmene går, det skulle jo ikke være sådan at dine låse kører når du bruger blinket.
Mvh autoole
argh. Jeg havde lige lidt problemer med at koble det centrallåsen til omkring blinklyset. og brændte lige et par sikringer af. Har desværre ikke lige haft tiden til at se mere på det i dag. Og i morgen har jeg desværre heller ikke tiden, men jeg lover jeg vender tilbage med mine problemer - og eventuelle løsninger

Elgrego
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis