Er det nu også NØDVENDIGT! vendborg 84 4700 09-03-2007 21:52 Har lige investeret i nu båd og motor. En 4 takt 50 hk Suzuki men går og overvejer at investerer i en 2,5 hk reservemotor. Men er det NØDVENDIGT! Kan du drømme det. Kan du også gøre det. 10 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Håndværkeren 20251 09-03-2007 23:16 Hej vendborg. Begrundelsen er den at i et lille land som Danmark, med de små afstande kan du stort set altid få forbindelse til andre sejlere eller i værste fald via din mobil Tlf.Eller bedre om du havde en bærbar VHF med ombord. V.h. Håndværkeren
[email protected] 8 N 10-03-2007 02:50 Hej Vendborg Tiderne inden for motorer skifter ligsom inden for biler.Før kunne vi alle ordne de fleste mindre problemer på en motor med få midler.I dag skal der en ingenøruddannelse, specialværktøj, datamaskiner osv. for og skifte et simpelt tændrør på en motor.Med andre ord!Skulle du være uheldig og få et mindre motorproblem på din motor er det fint med en eller to ekstra i reserve.
grandoldman 5248 5700 10-03-2007 08:18 nu er der vel ikke noget der hedder små problemer på motorer idag. enten kører de eller også kører de ikke.ekstra støm så man altid kan starte.. ville jeg have med. Men vil du ud og prøve at trollefiske så vil en lille reservemotor være genial. Dog vil jeg sige at hvis man altid er lidt "nervøs" for om ens motor går i stykker, når man er ude at sejle så skal man have den der ekstra med - så man kan slappe af og nyde turen.. Gå efter bolden - ikke manden.Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012 Svendborg
Håndværkeren 20251 10-03-2007 09:32 Hvis man er nervøs for at ens motor ikke vil opfylde de ønsker man har til den, så skal den kaseres.Men hvor ofte høre man i dag nogen der beklager sig over deres motor ? Jeg ved godt at der findes typer der er istand til at få hvadsomhelst til at gå i stykker. Men med respekt for det man har med at gøre og lidt omsorg for tingene også kan de holde i mange år.Jeg har haft en del påhængs motorer, den bedste jeg har haft var en Britich Seagull på 6,1/4 Hk. den værste var en Fiat. Ja den hed noget andet, men det var Fiat fabrikken der byggede dem. Jeg har haft en Yamaha til petroliums drift, den virkede fint. Den mindste indenbords motor jeg har haft var en 1 Hk. luftkølet Disella der også bare virkede når snoren blev lagt om svinghjulet, den største var en Morris Wedette sideventilet på 40 Jydske Heste. Den tungeste var en Søby Simidiesel på 15 Hk. alene svinghjulet vejede omkring 450 Kg.Men jeg har altid stolet på dem, for de blev passet ordentligt. Så at have en ekstra syntes jeg er at overdrive. Det ville jo svare til at din bil også skulle have en ekstra motor i tilfælde at den der ellers sidder der går i stykker.Men selvfølgelig hver sin lyst ! V.h. Håndværkeren
lynæs 5071 5400 10-03-2007 21:06 Man kan vel finde tusinder, som til dd. ikke har haft brug for en reservemotor, og ganske få, som har. Spørgsmålet er jo også om en motor, der ligger f.eks. i en kistebænk i længere tid er til at stole på. Blandt andet har moderne benzin en kort levetid. Jeg vil mene at 99,99% af motordrevne både klarer sig med standardmotoren, og motorene er meget driftsikre, bare med et minimum af pleje og omtanke. Gi'r det ro i sjælen med en ekstra motor, så anskaf en, men lad den ikke blive en sovepude for fejl på hovedmaskinen. Bilsammenligningen holder ikke, til havs kan man jo ikke bare parkere, bede Falck hente lortet og ta' en Taxi hjem. Lav det selv - det gi'r de bedste klagemulighederErikChristensen Annonce
Vangsoe 449 8464 11-03-2007 06:44 Hej,Jeg synes nu det er som med ens bil - er den serviceret og efterset efter foreskrifterne kører den da bare !. En batteri booster til 249 fra HN er dog altid rar at have med, hvis man kun har eet batteri.Med venlig hilsenVangsøe Vangsoe
grandoldman 5248 5700 11-03-2007 08:22 Min svigerfar havde en gammel Monark 25 og han var ikke et geni til at passe sådan en indenbors motor.. Den gamle volvo motor døede efter mange års tro tjeneste.. Så kom der en ny Yanmar 18 hk diesel i.. Jeg har været med ud at sejle hvor han glemte at åbne for kølevandshanen.. glemte at tjekke søvandsfilter og hvad ved jeg... den følelse jeg havde vedr sikker drift var meget blandet.. og en ekstra motor havde givet mig en rar sejltur.. Nu sad jeg bare og lyttede til motoren og fik ødelagt min sejltur... simpelhen fordi jeg ikke stolede på motoren.. så det er din egen mavefornemmelse der skal bestemme.. ikke os andre.. Gå efter bolden - ikke manden.Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012 Svendborg
Håndværkeren 20251 11-03-2007 17:00 Ja undskyld ! Men så har din Svigerfar da også været en Kvajpande, og hvorfor lukkede han for søventilen, det er der ikke mange der gør. Men mange der lukker vandet af udstødningen inden de stopper motoren, og tjekker om der igen kommer vand ud når motoren igen bliver startet. Efter at have vendt ventilen til udstødningen, der ellers sender vandet ud gennem et rør i siden af båden. V.h. Håndværkeren
Thomas FH 431 3100 12-03-2007 16:21 Det er bedre med en god motor der virker end to der ikke virker!Et sæt åre virker altid. Kender et stort firma, som havde behov for et nødstrømsanlæg.Der blev brugt nogle 100.000.- på en dieselgenerator og tilhørende eltavle.Da strømmen gik, startede generatoren ikke fordi start batteriet var fladt! Der var overvågning på alt ink. batterispænding. Derfor lyste der en rød alarmlampe i eltavlen. Der var også relæ udgang for alarmen, men den var ikke forbundet og man havde ikke started motoren i 1/2 år, selvom leverandøren foreskrev at den skulle startes hver måned. Morale: Backup systemer er gode, hvis de virker. Hvor tit vil du staret din reserve motor for at kontrolere den ? Mvh Thomas
Håndværkeren 20251 12-03-2007 17:22 Hej Thommas.Det er nok der problemet ligger, at en reserve motor kan blive en sovepude.Og jeg kender kun en type påhængs motor der kunne tåle en enddog meget hårdhændet behandling, men som bare startede hvergang motoren skulle bruges.Førhen var det jo ikke særlig smart at have en påhængs motor siddende på hækken af sin sejlbåd, så blev man regnet for en ren amatør. For det viste jo at besætningen ikke var istand til at lave manøvre i en havn uden brug af en motor.Så enkelte sejlere havde en Britich Seagull liggende nede i en fugtig kistebænk, hvor den godt kunne ligge i en måned eller to uden at blive brugt, men den startede hver gang de havde brug for den. Den var så simpelt konstrueret at den i en nødsituation kunne repareres med ståltråd og sejlgarn. Motorbåds ejere havde da heller ikke råd til to motorer, man havde altid et par padler eller åre med. V.h. Håndværkeren