Varmeproblem i udestue - fast tag i.s.f. termo

Jeg har en udestue som har termotag med vinduer hele vejen rundt (3 sider - den ene har en 90 cm tidligere læmur med vinduer ovenpå). Udestuen er sat på ud for stuen og giver en masse lys til stuen. Taget skråner nedad mod haven (ca. 5% fald). Ulempen med alt det glas og tag er +60 grader om sommeren når døre/vinduer er lukkede. Jeg har tænkt mig at lukke taget med isolering og OSB-plader og tagpap + air-con i form af varmepumpe (har spurgt forsikringsselskabet ang. varmepumpe - det er ok og stadig til samme præmie). Jeg frygter dog at stuen bliver for mørk.

Mit problem er at udestuen i lange perioder er ubrugelig (enten for koldt eller for varmt - vi skal igennem udestuen for at komme ud i haven fra sydsiden af huset).

Er der nogen der har et bud på om man kunne få lys (men ikke varme) ind fra taget alligevel?
Udestuen ligger næsten stik SYD, så jeg tænker på 1 af flg. muligheder :
- ovenlys-vinduer der vender mod nord - mod syd skal der være en lodret "væg" beklædt med tagpap. En slags omvendt lyskasse/skakt
- genbruge en af termopladerne og lave en nordvendt skrånende lyskasse
- bobleovenlysvindue

Mon det kommer til at så klodset ud? Skal teknisk forvaltning mon kontaktes (der er ingen servitutter mht tagtype mm i området)?
Nogen ideer?

Erik
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ErikP

Jeg har en udestue som har termotag med vinduer hele vejen rundt (3 sider - den ene har en 90 cm tidligere læmur med vinduer ovenpå). Udestuen er sat på ud for stuen og giver en masse lys til stuen. Taget skråner nedad mod haven (ca. 5% fald). Ulempen med alt det glas og tag er +60 grader om sommeren når døre/vinduer er lukkede. Jeg har tænkt mig at lukke taget med isolering og OSB-plader og tagpap + air-con i form af varmepumpe (har spurgt forsikringsselskabet ang. varmepumpe - det er ok og stadig til samme præmie). Jeg frygter dog at stuen bliver for mørk.

Mit problem er at udestuen i lange perioder er ubrugelig (enten for koldt eller for varmt - vi skal igennem udestuen for at komme ud i haven fra sydsiden af huset).

Er der nogen der har et bud på om man kunne få lys (men ikke varme) ind fra taget alligevel?
Udestuen ligger næsten stik SYD, så jeg tænker på 1 af flg. muligheder :
- ovenlys-vinduer der vender mod nord - mod syd skal der være en lodret "væg" beklædt med tagpap. En slags omvendt lyskasse/skakt
- genbruge en af termopladerne og lave en nordvendt skrånende lyskasse
- bobleovenlysvindue

Mon det kommer til at så klodset ud? Skal teknisk forvaltning mon kontaktes (der er ingen servitutter mht tagtype mm i området)?
Nogen ideer?

Erik


Hej Erik

Du kan faktisk få thermoplader fra Rias (thermopladeproducent) som de kalder Heatstop plader. De reklamer med at den stopper varme fra sollyset. Jeg kan give dig et link www.litobyg.dk de sælger disse plader

MVH
Bygningskonstruktør Tommy Poulsen
[email protected]
Den med at udskifte dit tag til tagpap er da en kanon ide. hvad med at lave et par lyskasser med et Velux vindue i hver med deres lysninger i indenfor. Tror det ville være flot.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis