Marmor til badeværelse

Vi er i gang med at bygge helt nyt badeværelse, og er så småt ved at skulle beslutte, hvilke klinker / fliser vi vil have. Vi har overvejet marmor i et 15x15 format på gulvet og et mindre format i brusekabinen. Marmoren skulle være den lidt lyse cremefarvet rustikke variant, men jeg har nu hørt fra en kollega (der dog overhovedet ikke er GDS'er), at marmoren er fuldstændig umulig at holde pæn mht. kalk og snavs sad .

Er der nogen herinde der har en brugbar erfaring angående ovenstående, som de vil dele med mig ?

Mvh. Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er ikke umuligt at holde marmor rent, men det kræver noget ekstra fordi det er en pårøs sten. Desuden er marmor sat og kan ikke tåle f.eks. citronsyre, der bruges til at opløse kalk.

Hvis ikke I vil bruge knofedt til rengøringen, bør I nok overveje anden løsning til busekabinen.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Ud fra Hustrus erfaringer, blev jeg forbudt at anvende marmor i vore badeværelser.
Det er megasvært at holde pænt. fordi man ikke kan bruge de sædvanligw regngøringsmidler med afkalkning.
Hvad med granit i stedet for? hvis du ikke kan leve med fliser.
nvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Thomas,

Vi har lyse, rustikke marmor klinker liggende i vores badeværelse. De har ligget der i ca. 4 år nu og de ser stadig ud som nye.

Om de er svære at holde er vel et temperamentsspørgsmål. Vi gør følgende:
Gulvet vaskes med sæbe specielt beregnet til natusten hver 14. dag.
Hver 3. måned smører vi terpentinvoks på klinkerne i brusenichen.
Efter hvert bad tørres klinkerne med skraber/håndklæde.

Det er aftørringen efter hvert bad der er vigtigst. Hvis I ikke er indstillet på det skal I vælge noget andet end marmor. Er i indstillet på at tørre op er de lige så nemme at holde som alt andet.


mvh
Jens
Tusind tak for input.

Jeg skal nok vende tilbage senere med mine valg, og på sigt erfaringer med det vi nu vælger.

God weekend

Mvh. Thomas
Der findes et alternativ til marmor der ligner, prøv en flisebutik. Jeg ærger mig over jeg ikke har brugt det. Men marmor er da flot. Det bedste middel jeg har mod skidt på dem er clorin, jeg putter det på med en forstøver. Jeg har 1 cm brede fuger imellem 10 x 10 sten, det kan ikke anbefales. De suger.

Hvad er terpentin voks for noget, hvor køber man det ?.

PS- Bauhaus er rigtig billig med evers.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis