Hvordan etableres hjælpestrøer ?

Jeg vil montere plankegulv i et værelse, hvor strø centerafstanden er ca. 1000 mm. Jeg skal have etableret et undergulv på disse strøer, således plankegulvet kan ligges svømmende.
Men hvordan etablerer jeg hjælpestrøer så jeg får mindre spænd mellem strøerne ?
Der er tale om en en etageadskillelse.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvordan sidder de eksisterende strør fast.. kan du ikke gøre det på samme måde..?? er de murede ind i muren elller hva ? fortæl noget mere..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Du kan lave en udveksling mellem de eks. bjælker og hænge en ny bjælke imellem eller...

Jeg har selv 80 mellem bjælkerne men har forstærket dem med spærtræ skruet på siderne så de ligger en pladetykkelse under overkant bjælke, det er stift og godt herpå ligger vores svømmende gulv så

Med venlig hilsen

Fladder
Jeg har op til 140cm imellem mine bjælker i bjælkelaget, og sætter en 2x4" imellem (på tværs) pr. 80cm. Ovenpå tværbjælker ligger jeg så de egentlige støer (Kerto 40x63 pr. 60cm). Tværbjælker fastgøres til bjælker i bjælkelaget med bjælkesko i hver ende. Så er der også mulighed for evt. at rette op.
Hvis du ikke har udnyttet etagen i forvejen så husk at dine bjælker i bjælkelaget evt. skal forstærkes for nyttelast (2,6kN/m2+egenvægte)!!!!
Jeg har et hus fra 1928l agt nye hjælpestrøer i alle etageadskillelser. Eksisterende bjælkeafstand var mellem 80 og 100 cm.

Teknikken var som følger:

1. Skruede støbebrædder på den side af eksisterende bjælker for at rette dem op (støbebrædder på 32*125, høvlede)
2. Satte udvekslingstrøer mellem eksisterende bjælker i hver ende (fastgjort med bjælkesko)
3. Lagde ny strø ned mellem udvekslingsstrøer (også i bjælkesko)
4. Isolering
5. Lagde 20,5 mm. massiv askplank gulv fra junckers.

I etageadskillelsen mellem stue og første sal lagde jeg også to lag gips ind mellem eksisterende bjælker af hensyn til lyddæmpning (skal fuges tæt)

Konstruktionen er meget, meget stabil.

Et rum på ca. 15-20 m2 tager ca. en weekend - en dag til opretning af strøer og hjælpestrøer og en dag til lægning af gulv. Dertil kommer naturligvis det forudgående fornøjelige arbejde med fjernelse af gammelt gulv og evt.lerindskud:-( og om nødvendigt genetablering af loft (hvis det skal ned for at få plads til hjælpestrøerne).

Du skal være opmærksom på dimensionerne på dine hjælpestrøer, snak med trælasten. Til inspiration brugte jeg til en spændvidde på 3,4 m. 45*145 mm spærtræ. Kan anbefale at bruge T1 mærket spærtræ - er ikke så tilbøjeligt til slå sig som almindelige planker.

På første sal lavede jeg også gulvvarme i varmefordelingsplader, men det er en anden historie.

Håber det kan bruges
[Indlæg slettet]
[Indlæg slettet]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis