effektforøgelse Dexta 3 9330 07-03-2007 09:24 Hej... Jeg ønsker at tune min 6hk mariner/yamaha, men kan ikke finde nogen steder, om hvordan man gør....? sætter man to andre cyl på, eller skifter man kaburatoren....? den kan jo sagtens få 10 hk, er der nogle begrænsninger indbygget... 5 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Håndværkeren 20251 07-03-2007 09:46 Hej Dexta.Tror du ikke fabrikken har en mening med at din motor er på 6 Hk. Kunne det ikke tænkes at de matrialer der er anvendt er lige netop beregnet til at kunne holde til 6 Hk.Selvfølgelig kan du da forsøge at tune hakke og hvad ved jeg med din motor, men hvorlænge holder den så ?Som den er nu vil den efter al sandsynlighed kunne holde i ca. 25 år hvis den bliver passet, bygger du den om er der ingen garanti for at den holder et halvt år, og så skal du ud og bruge penge på en ny, hvorfor så ikke bare købe en 10 Hk. med det samme, medens du kan få noget for den brugte du har.Piller du ved den er den usælgelig. V.h. Håndværkeren
Don Larsen 43 16-03-2007 13:44 Ja nu må jeg dælme give håndværkeren ret.......det ville da være tåbeligt at ødelægge sin motor med en gang tun - sælg den dog og køb en anden.
BobbyMærsk 2 5000 16-03-2007 18:26 Hej Dexta, det ser ud til at dommen er afsagt, at du skal sælge din 6 HK. Hvad skal den koste, jeg leder efter en i den størrelse?? Gælder alle der evt måtte ligge inde med en mindre motor af ældre dato der er fuldt duelig... Hilsen Bobby
zink_brian 350 4760 16-03-2007 19:03 Jeg tror ikke man kan tune en båd motor! Har hørt at der er mange ting, man skal tage højde for. Omdrejningshastighed på propellen, størelse, vinkel og en masse andet... Det hele skal passe sammen. Det er der taget højde for når du køber motoren... Tun vil kun øge omdrejnings hastigeheden på propellen, og køre den for hurtigt, så pisker den bare vandet til "skum". www.bj-belysning.dk
Thomas FH 431 3100 18-03-2007 21:45 Selvfølgeligt kan du tune din motor. Større kaburator og mindre modstand i udstødningen. Du skal sansynligvis også have ny skrue. Det kosrer KR og levetid på motor. Det gøres en del i racerbådsklubber. Der er en grænse på volumen af motoren, så hvis du vil følge med...Hvis du er nyskerig så kontakt en racerbådsklub. Det er ikke sikkert at det kan betale sig. Mvh Thomas