Udskifte (ind)muret pejs med brændeovn

Hej,

Jeg planlægger at nedlægge/opmure en pejs, og i stedet opsætte en (fritstående) brændeovn. Jeg skal have arbejdet udført, men vil inden da gerne høre lidt om tilsvarende erfaringer, og om der har nogen bud på hvad det evt. vil koste at få lavet.

Jeg har netop købt et rækkehus fra slut 60'erne, hvor der på den ene væg (bærende og gående gennem hele husets længde, midt i husets grundplan) ca. 1/3 fra ydervæggen er indmuret en pejs i væggen. Væggen er kun et lag mursten, så pejsen går "igennem væggen", og stikker ud på den anden side af væggen.

Huset har fuld kælder med en muret skorstensføring der går fra kælderen lodret op til en muret skorsten på taget (fladt tag). Pejsen er opmuret så den ligger på linje med skorstenen.

Den indmurede del af pejsen måler ca. 70x70cm. Væggen skal retableres, og der skal laves tilkobling til brændeovnen, hvor pejsen tidligere sad.

Håber der er nogen der kan dele lidt erfaringer.

mvh
Martin Strandbygaard
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen hvorfor egentlig "nedlægge" pejsen.

Vi har selv en vældig opsats af en pejs, der nu har fået en pejseindsats. Indsatsen i sig selv er ret effektiv både med varmeafgivelse og er sparsommelig med "føden". Rent æstetisk er det indimellem synd at nedlægge ildstedet, og arbejdsbyrden kan også vise sig at være betydelig.

Nu har jeg ingen anelse om hvordan dit arrangement ser ud, det er mere for at give et indspark til projektet. Men hvad du end vælger så held og lykke med projektet.
Hej Strandbygaard

Vi har netop overtaget det nye hus, hvor der er muret pejs.
Efter mange forespørgsler div. steder og andres meninger, tror jeg konklusionen er: Vi får lavet pejseindsats, som formentlig koster det samme som en ny brændeovn - bare minus arbejdsindsats ved nedrivning af pejs m.m..
Har læst mig frem til at det muligvis er tysk fabrikat, som er noget af det mest producerede. Kan bare ikke huske hvor jeg lige har set det.

Pøj pøj.

Paw
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis