Ram problemer når flere klodser

Jeg har for noget tid siden fået mig ny comp så skiftede til helt nyt så jeg ville køre med 2 X 512 MB DDR2 ram..
På bundkortet sidder 4 slots til ram i følgende rækkefølge:
1 blå, 1 gul, 1 blå, 1 gul..
Så gik ud fra jeg sku sætte ramklodserne 1 enten begge blå eller gule (valgte blå da det normalt er den første man sætter i jo)..
Det ville den ikke være med til.. Så prøvede jeg i gul.. Ville den heller ikke være med til..
Så satte jeg en klods i den første blå og virkede..
Så tænkte jeg self. den anden klods måtte være gået og være problemet (selvom de var helt nye) og derfor prøvede med denne.. Der virkede den også..
Hvorfor kan det være bundkortet ikke vil acceptere to klodser samtidigt?
De har samme størrelse og er samme producent, mærke og model..
Det er OCZ Gold 2 x 512 MB DDR2, PC2-5400 DDR2-667og ved ikke helt hvad CAS 4-4-4-12 betyder..? Nogen der ved det?
Har hørt det sku være Cas latency men siger mig ikke noget umiddelbart.. :S
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg ganske vist ikke ekspert i de nyere ramtyper. Men det slår mig at du ikke skriver om du har prøvet med en ramklods i den blå sokkel, og en i den gule. Jeg kunne forestille mig at sokkelfarverne har noget med dualram at gøre, og at der er er mulighed for 2 sæt ramklodser, i dualmode. Jeg kan naturligvis ikke garantere noget, men hvis det var mig selv, så ville jeg lige prøve ;-

Mvh Grandjean 

Hvilke bundkort har du?
De to farver er til dual -dvs- at der skrives og læses fra begge klodser samtidig, det resulterer i at dine ram arbejder "dobbelt" så hurtigt.
Hop ind i din BIOS opsætning og se om du kan enabel eller disabel dual ram.. Det skal stå på enabel (slået til) og ja kloderserne skal sidde i samme farve.. dvs 1 og 3 så den kan kører dual.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Okay tak men hva så det med cas latency?
Der skulle gerne stå på dine ram-klodser hvilke cas latensy de er.. det hedder CL ... den langsommeste skal du stille den til.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Ja men hva gør det godt for?
CL eller cas latensy er en betegnelse for hvilke cyklus din ram læser med. hvis det står forkert tvinger dit bundkort flere opdateringer ud af dine ram end de kan leverer.
oversat til dansk
hvis du kan lave 30 englehop på et minut og jeg tvinger dig til at lave 40 så vil du falde sammen i et forsøg på at nå det..
Det samme er der med dine ram.. de når ikke at blive færdig med den ene opdatering før den næste bliver forlangt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

OKay men hvis jeg så bare køber nogle m høj cas så burde de ku klare alt min comp forlangte.. Men forstår ikke helt størrelses tingen for hvordan ved jeg hva er større eller bedre end 4-4-4-12?
Hva de første 3 4-taller og det sidste tolv? de må vel stå for noget?
jamen du skal jo bare se om det er samme CL på begge.. og så gå ind i bios og sætte den til det dine klodser er på

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det kan jeg ikke indstille i min bios..
Der ikke noget hvor jeg kan vælge 4-4-4-12 eller den slags..
Er det noget med volt og noget jeg skal sætte eller hvordan?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis