Vandrør med lyd

Hej - Jeg har netop købt et hus fra 1961. Det er i rimelig stand, men der er problemer emd vandrørerne. Det banker fra vandrørerne. Det er slemt hele dagen, og kan også høres om natten. Jeg har fået blæst rørerne igennem. Der er ingen fejl fundet her. Så mit spørgsmål er, hvad skal jeg gøre for at reducere bankelyden? wink
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Elsborg.
Har du undersøgt om lyden eventuelt kommer udefra, det kan jo være en lyd der via rørene kommer fra naboen eller længere væk.
Jeg boede for en del år siden i et hus hvor kloark rørene nærmest lød som en dieselmotor i tomgang, det virkede lidt åndsvagt, men min køkkenvask gik i tomgang på bestemte tider af døgnet. Det viste sig at være når Rutebilen holdt ved af og påstignings stedet, holdt den med motoren lige hen over et kloarkdæksel, hvor mine kloark rør gik ned til.

V.h. Håndværkeren
Att: Håndværkeren...

Ang. lyd fra andre steder. Mine Gamle blev nød til at flytte sengen i soveværelset pga. larm. Det var køleskabet der stod 6 m. væk i et andet rum, der åbenbart gik i resonans med et eller andet i gulvet, som så sendte det videre til sengen!! Det lyder åndssvagt, men det er sandt!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er jo også det jeg foreslår Elsborg at undersøge, om lyden kommer udefra.
Vand er jo en udmærket leder når det gælder lyd !
Endelig kunne det også være en fjederbelastet kontraventil i vandmåleren eller foran varmtvandsbeholderen som har fået sig en slap fjeder, de kan også larme hvis vandtrykket ikke er stabilt døgnet rundt. Så står de og siger duk. Duk. Duk. og man bliver idiot af at høre på det.
Det kan også være en kontraventil "klapventil" de kan også hyggelarme helt ud over alle grænser :lol:

Check det ved evt. at lukke før måleren, og vær sikker på den lukker tæt...

Det samme kan være på din varme installation, og lyden kan sagtens forplante sig til din vandinstallation, her gælder det typisk fjederpåvirkede ventiler, når en fjeder i dem bliver slap gennem årene kan den stå og banke på samme måde, og lige til man bliver skrupskør af at høre på det.

Check det evt. ved at lukke alle ventiler på én gang og lad dem være lukket til du har konstateret om lyden er forsvundet.
Tak for mange gode og inspirerende svar. Jeg har fundet ud af, at bankelyden er mindre, når gasfyret er sat til natsænkning. Så måske skal jeg have set fyret efter en ekstra gang - det må vel tyde på, at det er det varme vand der cirkuleres, der skaber lyden
Annonce
Tak for mange gode og inspirerende svar. Jeg har fundet ud af, at bankelyden er mindre om natten, hvor vi har nattesænkning, så mon ikke det drejer sig om varmerørene og/eller varmebeholderen, som jeg vil undersøger nærmere.
Har du også pause start på gazfyret så slå det fra, jeg har været ude for det samme, det var dog kun i en væg det kunne høres, samme væg som fyret var monteret på nede i kælderen.
Det var bare sådan en svag banken men meget erieterende.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Har du også pause start på gazfyret så slå det fra, jeg har været ude for det samme, det var dog kun i en væg det kunne høres, samme væg som fyret var monteret på nede i kælderen.
Det var bare sådan en svag banken men meget erieterende.

V.h. Håndværkeren

Det er desværre ikke kun ved vandvarmeren. Det er i hele huset. Også der hvor vi sover =smile. Der er nok noget med at rørerne udvider sig noget, men jeg leder også efter andre forklaringer.
Citat fra elsborg

Tak for mange gode og inspirerende svar. Jeg har fundet ud af, at bankelyden er mindre, når gasfyret er sat til natsænkning. Så måske skal jeg have set fyret efter en ekstra gang - det må vel tyde på, at det er det varme vand der cirkuleres, der skaber lyden


Hejsa
Jeg tror du har fået svaret.. Når du har et gasfyr, er dit varmesystem lavet som en "blandekreds" hvis din kontraventil ikke virker, vil vandet være meget varmt, derefter køle meget af... Meningen med en blandekreds er at holde en ensartet temp i det varme vand.. jeg tror din kontraventil er defekt..

Mvh Jan J
Citat fra elsborg

Tak for mange gode og inspirerende svar. Jeg har fundet ud af, at bankelyden er mindre, når gasfyret er sat til natsænkning. Så måske skal jeg have set fyret efter en ekstra gang - det må vel tyde på, at det er det varme vand der cirkuleres, der skaber lyden


Hejsa
Jeg tror du har fået svaret.. Når du har et gasfyr, er dit varmesystem lavet som en "blandekreds" hvis din kontraventil ikke virker, vil vandet være meget varmt, derefter køle meget af... Meningen med en blandekreds er at holde en ensartet temp i det varme vand.. jeg tror din kontraventil er defekt..
Måske kan det også være din cirk-pumpe.. (?)
Mvh Jan J
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis