Afblænding af 1/2" jernrør

Jeg skal have frakoblet min gulvvarme i badeværelset da gulvet skal brydes op, men gulvvarmen er lavet i jernrør og alle samlinger er fuldsvejset.

Derfor bliver jeg nødt til at skære rørene over, men findes der fittings eller andet til at afblænde rørerne uden at skulle skære gevind i dem?

Eller hvilke andre muligheder har jeg?

På forhånd tak!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke lukke af ved fyret og andre steder?

 

Citat fra Handyman

Kan du ikke lukke af ved fyret og andre steder?


Jo, kun ved indgangen til fjernvarmen, men så lukkes der jo også for alt andet varme i huset. Så det er kun aktuelt imens at rørerne blændes af.
Citat fra Fladder

Der findes skæreringfittings til stålrør men de er dyre og kræver omhyggelig montage


Hvor velegnet er de til en permanent afblænding?

Citat fra Fladder

Det billigste for dig ville nok være at låne en klub skære gevind på stumperne og montere to slutmuffer


Det kan meget vel være at det ender med det. Jeg var bare i tvivl om svejsningerne der hvor rørerne er påsat hovedløbet ville kunne holde til den belastning der kommer når det nye gevind skæres. Rørstumperne er kun ca. 30 cm lange og installationen er fra 1965.

Det kan godt være jeg hellere må betale mig fra det ved en VVS'er. Så er det hans problem hvis svejsningerne springer.
Jeg tror ikke du kan få en VVS til at tage ansvaret for om dine gamle, evt. tærede rør kan holde til at få skåret gevind.

Jeg lavede i samme periode et tilsvarende projekt med jernrør som gulvvarme og er derfor nysgerrig efter at få at vide. hvordan rørene ser ud efter de mange år.
Er de tærede eller gnavede af de mange udvidelser og sammentrækninger i betonen?
Den gang fik jeg besked på at vikle dem ind i noget oliepapir el.lgn. Den går vist ikke i dag! :-)

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Jeg har købt en elektrisk gevindskærer, der kan spændes et modhold fast på røret til at aflaste vridet. Så må vi se hvordan det går.
Tror nu jeg ville vælge en håndklub hvis du er nervøs for rørenes styrke, så kan du holde kontra med en rørtang når du skærer gevindet

Svejsningerne skal nok holde men er røret tæret går det umiddelbart ved siden af svejsningen

Med venlig hilsen

Fladder
Så er de gevind skåret, og rørerne er stadig tætte :-)
Citat fra Fladder

Tror nu jeg ville vælge en håndklub hvis du er nervøs for rørenes styrke, så kan du holde kontra med en rørtang når du skærer gevindet

Svejsningerne skal nok holde men er røret tæret går det umiddelbart ved siden af svejsningen


Den elektriske maskine er bedre, da modholdet så at sige holdes "inde i huset"
I forbindelse med renovering af badeværelse skal jeg have skåret et kobberrør over og sat midlertidig prop i.

Jeg har været ude og købe et billigt gevindskærersæt (selvom mange sikkert ville sige at et dyrere er bedst - klart nok)

Røret er ca. 17mm i diameter, og det nye gevind skal være udvendigt.
Er der nogle trick man skal være opmærksom på? Hvilken dimension skal man skære i? kan man bruge f.eks. sulfo som smøring? Skal man rejfe kanten?

Er der nogen der har et par tips når man ikke har skåret et gevind før?rolleyes

Mvh Jax
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis