Gulvvarme i etageadskillelse til kælder

Hej,

Ved godt at emnet har været oppe adskillige gange (fx http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=48379&highlight=badev%E6relse), men jeg har dog ikke kunne finde svar på nedenstående.

Er det muligt at lave vandbåren gulvvarme i en etageadskillelse til kælder der består af beton?
Har overvejet at lade være efter at have hørt (på dette forum) at gulvet ikke bliver sindsygt koldt at gå på selvom planen er at lægge klinker.
Men det optimale ville dog være at have gulvvarme, specielt fordi vi alligevel skal have flyttet en radiator. Så kunne vi nemlig helt droppe den.
Kan man fræse noget at gulvet, ligge rør og så støbe igen? Og hvis jeg ikke har modt på at gøre det selv, hvem skal jeg så kontakte? Mureren eller vvs manden?

Lars
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey

Skal selv til at have lavet gulvvarme i gulvet i stuen, som er et betondæk til kælderen.

Som jeg ser det, er der to måder at gøre det på.
1: klodse gulvet op, så der bliver plads til varmefordelingsplader+50mm styrolit plader under, også trægulv. Problemet her er dog at gulvet hurtigt kommer 100-150mm over resten af hytten, så tror jeg dropper det.

2: Fræse 60mm ned i betonen, og ligge 20x0,2 pex i. Dette er en stor omgang, men tror dog det er bedst. Pt. er mit betondæk ca. 300mm.

Tror sku ikk jeg tør at begynde og rykke noget af det op også støbe igen.
Inden I farer til at fræse i gulvene, så kontakt en murer og spørg om risikoen for at gulvet flækker.

Der findes nogle systemer, der er beregnet på netop sådanne situationer. Jeg kan ikke huske om det var "Wirsbo" errer "Lindtec" der kom med det. Men "System 12" øger kun gulvhøjden med 12 mm. Dertil kommer så evt laminat-/pladegulv.

Slangerne er nedlagt i varmefordelingsplader, så der ikke skulle blive varme/kolde zoner i det færdige gulv.

JpS

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

->JbS

Kommer som en helt naturlig ting at kontakte, INDEN man gør så drastiske ting...
Hej StenKrog

Kan du ikke holde mig ajour med hvordan det går? Skal først i gang først i april så har lidt tid at løbe på.

Lars
Der findes nogle systemer, der er beregnet på netop sådanne situationer. Jeg kan ikke huske om det var "Wirsbo" errer "Lindtec" der kom med det. Men "System 12" øger kun gulvhøjden med 12 mm. Dertil kommer så evt laminat-/pladegulv.

Slangerne er nedlagt i varmefordelingsplader, så der ikke skulle blive varme/kolde zoner i det færdige gulv.


Hvad med isolering? Hvor gør I af den. Vil gerne selv lave gulvvarme på et tidspunkt. Men havde egentlig droppet tanken for den del af huset, hvor der er kælder under. Da jeg ikke ønsker at hæve mit gulv 30 cm, kan jeg kun se løsningen, hvor kælderen bliver til krybekælder, eller at kældergulvet graves længere ned, så man stadig kan gå oprejst i kælderen.
Annonce
hmm gutter.

Indtil videre har jeg fundet en bedre løsning. Det bliver en styrolit plade med 20mm spor, hvor man sætter varmefordelingsplader ned i (Pladerne ligges naturligvis ovenpå beton dækket) pladerne er kun 30mm.

Ovenpå pladerne kan der lægges trægulv (inkl foam self) dvs. en total højde på ca. 45mm

Dette kunne jeg godt selv finde på. Jeg er ikk meget for at bruge 12mm pex når alt andet er 20mm. Så hellere hæve hele gulvet 45mm på de 42kvm der er i underetagen.
Skal du så kun have 3 cm isolering under din gulvvarme? Eller har du en isoleret kælder?
Citat fra StenKrog


2: Fræse 60mm ned i betonen, og ligge 20x0,2 pex i. Dette er en stor omgang, men tror dog det er bedst. Pt. er mit betondæk ca. 300mm.

Tror sku ikk jeg tør at begynde og rykke noget af det op også støbe igen.

Hvis dit hus er et element hus eller hvis kælder er så er betondækket forstøbt på en fabrik og armeringen i disse ligger bla helt i toppen og du ka derfor ikk "fræse" ned i dækket uden at svække dækket kraftigt, hvis ikk helt!
Dimensionen på et betondæk er som regel udgjort efter forventede belastning + sikkerhed, så at fjerne noget gør jo helt sikkert noget ved de værdier....element dæk eller ej!

Ved ncc´s vejafdeling har en fræser der tar en ordentlig bid af vejen men har ikk hørt om en fræser til betongulveconfused smile i hvert fald ikk en der ku ta hverken halve eller hele cm.

Ved godt det er dyrere i drift men hvad med el-gulvvarme?
Citat fra StenKrog

2: Fræse 60mm ned i betonen, og ligge 20x0,2 pex i. Dette er en stor omgang, men tror dog det er bedst. Pt. er mit betondæk ca. 300mm.


:eek: :eek: :eek:

Det turde jeg ALDRIG nogensinde gøre... man svækker jo sit betondæk betydeligt selvom det virker som en lille operation
Umiddelbart tør jeg heller ikke røre dækket. Det er opført som en bunker i krigstiden (Det er en kælder fra krigstiden) (Anno 1951) Og umiddelbart tænker jeg jo, at det bare har skulle være så stærkt så muligt, og der har man ikk tænkt på om det bare kan holde til øvre belastning osv. men det er selv kun en tanke. Jeg er kun lægmand hvad angår murer.

Jeg har altid været mere hooked på at lægge styrolit plader med spor. Min kælder er isoleret iforvejen, og tror næppe at varmen vil trænge 30-40cm ned til kælderen.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis