Gulvvarme i etageadskillelse til kælder

Hej,

Ved godt at emnet har været oppe adskillige gange (fx http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=48379&highlight=badev%E6relse), men jeg har dog ikke kunne finde svar på nedenstående.

Er det muligt at lave vandbåren gulvvarme i en etageadskillelse til kælder der består af beton?
Har overvejet at lade være efter at have hørt (på dette forum) at gulvet ikke bliver sindsygt koldt at gå på selvom planen er at lægge klinker.
Men det optimale ville dog være at have gulvvarme, specielt fordi vi alligevel skal have flyttet en radiator. Så kunne vi nemlig helt droppe den.
Kan man fræse noget at gulvet, ligge rør og så støbe igen? Og hvis jeg ikke har modt på at gøre det selv, hvem skal jeg så kontakte? Mureren eller vvs manden?

Lars
Hej, Ved godt at emnet har været oppe adskillige... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra StenKrog

Umiddelbart tør jeg heller ikke røre dækket. Det er opført som en bunker i krigstiden (Det er en kælder fra krigstiden) (Anno 1951) Og umiddelbart tænker jeg jo, at det bare har skulle være så stærkt så muligt, og der har man ikk tænkt på om det bare kan holde til øvre belastning osv. men det er selv kun en tanke. Jeg er kun lægmand hvad angår murer.

Jeg har altid været mere hooked på at lægge styrolit plader med spor. Min kælder er isoleret iforvejen, og tror næppe at varmen vil trænge 30-40cm ned til kælderen.

Tror du har ret i at en bunker nok er dimensioneret til merer end som sådansmile men at det er en bunker gør det vel bare mere sandsynligt at betonen er FYLDT med armeringsmile

Hvis du nu finder en tegning eller lign. over bunkerens konstruktion og finder ud af feks. de øverste 5cm er uden armering, så ku du måske bruge en mururrillefræser og fræse kanaler til varmeslangeconfused er nok bare lidt svært da man ikk bare lige ka svinge 180 grader og køre den anden vej, og nok slet ikk i et bunker tag der sikkert har en blanding ala 1-1 og derfor pisse hårdtsmile

Tror din løsning er el-gulvvarme selvom det er drift dyrt, med hensyn til isolering mod kælder så ku du hvis du syntes der er plads, knalde styrolit/rockwool op i loftet i kælderen.....
Uldog

Meget muligt, har ikk undersøgt det så grundigt, da jeg ikk har kendskab til sådan noget.

Med elvarme, det bliver ALT for dyrt, når det er et rum der skal være opvarmet permanent om vinteren. Så er radiatoren opfundet. At lave elvarme i rum over 3 kvm, er ligesom at skyde sig selv i foden.

Men som jeg har skrevet tidligere bliver det højst sandsynligt med styrolit plader med spor, hvor gulvet kun bliver hævet 40mm ca. - dette ville jeg kunne gøre i hele underetagen. og stadig hav ca. 245cm til loftet.
Hey - lige et input.
Har banket uarmeret "slidlag" op på tre dæk fra den byggeperiode, du omtaler. I hvert tilfælde har der været 4-6 cm at banke væk!!!! Såeh måske du skulle undersøge, hvad du har!!! Prøv evt. at måle samlet betontykkelse.

I de ovennævnte tilfælde har der været det fineste armerede gulv nedenunder - samlet tykkelse incl. slidlag ca. 12-14 cm.

Slidlaget løsner sig ganske nemt fra det armerede lag, når man først har fået hul. Og det kan snildt klares med mukkert og et par mejsler!!!

Mvh.

Jan R.
Aaah dejligt at høre Jan. Jeg påbegynder først projektet til april, jeg er bare ved at finde løsninger nu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis