Gps

Hej...smile
Jeg er på udkig efter en håndholdt GPS, jeg har kigget lidt på Etrek Vista fra Garmin, er der nogen der kender den, jeg vil gerne høre om det er pengene værd eller om det er noget skrammel, eller hvis nogen har goder erfaringer med noget andet i samme prisklasse.
Jeg sejler folkebåd, så det er ikke den store højspænding der er om bord wink
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Garmin er altid godt.. men jeg ville nok lige se om jeg kunne finde 1k mere og købe cx modellen.. den er med pejlekompas og farveskærm... giver et bedre billede.. Men til begge modeller skal du også have søkort til og det koster 1999 kr.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg har en Garmin Etrex vista den er ok der er ikke farveskærm men der er pejlekompas. den mangler dog en ankervagt.
den har også de vigtigste bøjer på det kort den er født med, der er en del af de bøjer der er i limfjorden. men Egholm er ikke med??? De fleste hovedveje og byer er også med
alt i alt en ok håndholdt GPS til fart. pos. og kompas. MEN det er IKKE en plotter
jeg bruger også min til at regne afstande og på skiferie
den er købt i spejdersport Aalb. til 1999.-
hej Sky.
Nu skriver du ikke, hvad du lige har tænkt dig, køre på navigator alene, eller navigere med kort, og så tjekke med nav. Der var en gang et bådeblad, som fortalte om at navigere med en lille simpel navigator, deres metode kunne i praksis kun bruges i stille vejr hjemme på stuebordet i det de mente man skulle se på nav. hvor man var, og så gå ud i kanten for at overføre til kortet, jeg spugte dem, hvordan de forestillede sig at det skulle gå for sig i en folkebåd i frisk kuling. Jeg forklarede dem at jeg altid har et par waypoint's på alle kort, betegnet med kort nr. samt andet nr., er jeg i tvivl hvor jeg er, pejler jeg et waypoint, evt. laver en goto samme wp. herved får jeg en kurs og en afstand til et punkt, og i stedet for at skulle ud i kanten, kan jeg afsætte en kurs fra wp. og da jeg på forhånd indstiller passeren på en kendt afstand, er det let at finde hvor man er. De sendte mig et dykkerur som tak, og offentliggjorde mit skriv. Det er selvf. en fordel med en, der har pejlefunktion, hvad min ikke har.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg vil navigere med kort og bruge GPSen som backup da den jo fortæller mig præcis hvor jeg er henne. Jeg kan ikke rigtig gennemskue om der følger søkort med eller om man kan vælge om det skal være land eller sø kort. jeg har fundet Vista til 279 euro i flensborg, det er små 2000,- der står i papirene at det også er en kort plotter
kortet skal købes ved siden af.. og det koster 1.999
http://www.garmin.dk/products/description/3/201
men bemærk at du skal have version 8.5 de har et billede af 6.5 der
hvad det bilnavigeringskort koster ved jeg ikke.. men skal du bruge den til bil kan det nok betale sig at købe en der er inkl europa og så købe til båden ved siden af.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
det er rigtigt at den ikke er god til bil. men den kan dog bruges til at finde vej men den er jo uden lyd
lidt sjov på ski og i båden er den fin.
og til at se om du har regnet/navigeret rigtigt.
men en plotter er den ikke uden kort, selv uden kort er den svær at overskue da det er en lille s/h skærm
Jeg takker for alle svarene.... :-) jeg må nok heller finde en tusse mere eller to, som Grandoldman siger, og så invistere i noget der kan bruges, også på længere sigt..... :-)
Jeg bruger selv en garmin gps 60 som jeg købte i marinepakken hos netbaad.com for kun 1.999
Førhen brugte jeg en magallan, men den kunne ikke have mere end en enkelt rute og det var træls at skulle sidde og taste alle lg og br gradder ind.
Jeg har et brugt søkort (mapsource) som kan uploade waypoints og ruter fra min laptop gennem usbporten.
Jeg bruger så en kedelig vinterdag til at tegne alle mine waypoints ind i mine papir-søkort. med længde og brede tegnet ind og et max 10 karakters navn.
Så lægger jeg ruten fra waypoint til waypoint og kan på den måde hele tiden se hvor jeg er.
f.eks. har jeg et wp stik vest for stevns fyr.. det hedder stevns270 så ved jeg at jeg har stevns fyr stik vest eller skal lede efter wp øst for stevns.
Gennem bøgestrømmen har jeg nummereret wp som hedder BS01, BS02 osv.
Jeg har da også på en hyggetur været meget ude af kurs.. (snakket for meget) og det tog ikke mange minutter at tænde gps. aflæse længde og bredde og så plotte det ind på papirssøkortet og se hvorfor jeg kun havde 20 cm vand under kølen.. og hvilke vej det nu var klogt at sejle.
Mapsource (garmin-søkort) er lette at få ind på sin pc... den store pung skal først frem når du vil have kortet ind på en søkortplotter.
Jeg overvejede meget om jeg skulle springe til en rigtig søkortplotter da jeg købte min garmin GPS 60 marinpakke. Og syntes det tager charmen af sejlads ikke at skulle tænke mere med en søkortplotter.. og så kan jeg godt lidt tanken at jeg kan finde rundt ved hjælp af søkort og pejling hvis jeg løber tør for strøm.
Min gps kan kører ca. 28 timer på 2 AA batterier.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis