Problemer ved koldstart af diesel

Hejsa.

Har en Nissan Sunny 1,7 diesel, der har som overskriften antyder, har problemer ved koldsart.wink

Den starter fint med forvarming, men går i stå efter ca 10 sek, hvis der ikke gives 1/4 gas i et par minutter.. (Dem bruger jeg til at begynde at kører i..)

Hvis den når at gå i stå, så skal starteren motioneres med 1/4 gas til motoren starter..

Den ryger (blåt) MEGET og brokker sig MEGET..

Når motoren er varm, så hikker den ikke og trækker/starter fint. Går ikke i stå i tomgang.

Problemet er det samme lige meget om det er frost eller "varmt" i vejret..

Hvad kan der være galt.. Motoren har kørt 390.000 km.

Håber at der er en der lige ved hvad mit problem er..
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejhej
det kan være flere ting der skyldes problemet. det første jeg komme til at tænke på er at der måske er gået en toppakning. (øvøv)

Michael Hovgaard
du kan pille gløderørne ud efter første start og se om et af dem er helt sort/sodet på spidsen, hvis ja er det defekt.
er der turbo på? blå røg plejer at være olieforbrug.

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Håber da ikke at det er toppakning, men tror det nu ikke. Har haft en bil hvor toppakningen var gået og det ligner ikke det her mønster..

Ingen oliefilm i kølervand og mangler ikke vand.

Tror det er gløderørene, så prøver at tjekke dem.

Trækker/accelerere/kører fint en 500 kg trailer op på 100 km/t.. så mon ikke motoren er ok; bare slidt.

Brændstof forbruget er på ca 22-25 km/l ved alm kørsel. (Kører pænt) rolleyes

Der er ikke turbo på..

Mange koldstarter kan vel også slide cylindervæggene/ringene, så olieforbruget stiger over normalen.. Kender ikke bilens fortid, men har på fornemmeren at den har kørt mange småture. sad
Hej Alle.

Har et helt andet bud. Hvis fødeledningen fra tanken og op til diselpumpen/fødepumpen har en lille utæthed (det gælder også diselfilteret) kan/vil din motor opføre sig nøjagtig som du beskriver. For at fejlsøge indsætter du et stykke klar plasticslange lige før diselpumpen. DU må under ingen omstændighed kunne se den mindste luftbobel i det indsatte klare stykke slange når motoren har været i hold. Hvis osv. tjek alle samlinger/bespændinger (kap et par cm af slangen/nyt spændebånd). Der sidder højst sansynligt et externt diselfilter et sted i motorrummet. Prøv at tjekke eventuelt skifte dette først.

Husk at varme motoren op før du indsætter det klare slangestykke. Så er den betydelig nemmere at ryste liv i bagefter.

Du spørger bare hvis......... God fornøjelse/arbejslyst.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hvis den får lov at forvarme 10 sek mere, så starter den lettere og kan gå i tomgang næsten med det samme og ryger ikke.. så mon ikke at det er gløderørene der trænger til fornyelse.. cool

Hvad modstand er der i et gløderør.. Har målt den til ca 300 ohm.confused

Har også prøvet det med slangen: der er ikke luft at se og filteret er blevet skiftet for ca 3000 km siden.. Der er ingen utætheder på /omkring filteret, af hvad jeg kan se.. Ej heller på diverse slanger/rør. så tror ikke at den er utæt..

mon ikke jeg skulle prøve at skifte gløderør..???
Hej.

Ok, det har du sikkert ret i. Jeg overså den osede under start, undskyld. I med nogle nye gløderør.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter
Hvis der er en utæthed på fødeslangen, ville den så overhovedet kunne starte? Jeg var ude for en mejetærsker med Mercedesmotor, hvor føderøret havde fået et nærmest microskopisk hul pga gennemgnavning ved vibrationer, så lille, at der ikke løb diesel ud og det var forbandet svært at finde.

Hej Billito
Det er lidt forvirrende når du skriver at den starter fint, men går i stå kort efter. Det kunne tyde på en anelse luft måske.
Men den med røgen, som jeg hæftede mig mest ved, ligner de problemer jeg havde og som forsvandt med udskiftning af defekt gløderør. Bare et defekt kan virkelig forpeste tilværelsen.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Ktm:

Den startere lettere med de 10 sek mere på forvarmeren, men den brokker sig stadig.. Men går dog ikke i stå, som den gjorde før jeg forvarmede den extra..

Uden de extra sek forvarme, går den ud..

Nu kan den holde sig i gang til temp stiger og så kører den ok.

Har bestilt 4 nye rør, så håber at de snart kommer.. er bestilt hos Høyer.

Hvordan er jeres erfaringer med dele fra Høyer. confused

Tante Hansen dele holder jeg mig laaaaaangt væk fra. Købte engang tændrør:

Jo jo, de passer og du kan få dem byttet, hvis de ikke passer til din bil..

Jo, god morgen..

Nu er det jo sådan at få at se om tændrør passer, så skal de jo ud af æsken og monteres/prøves.. Og hvad sker der så mon med returretten..

Den bortfalder.. cool

Og det har jeg prøvet 2 gange med andre ting også, så handler ikke hos Tanten.. sad
Høyer og Thansen er et og samme firma! :-)

Symptomerne lyder fuldstændig som jeg oplevede det med Mondeo td og Range Rover td

Fik engang en forkert udstødning fra Thansen til en Mondeo, som jeg prøvede at montere, temmelig voldsomt i hidsighed, men alligel byttet.
Jeg har ikke været ude for, at de ikke ville bytte, men det har jeg måske til gode.

Det der er mest irriterende ved at handle der og andre stede iøvrigt, er når man får fat i et gedigent fjols, der er så klog og bedrevidende at han kan undvære hovedet. Så skal det gå galt. Jeg handler både i Holbæk og Korsør, hvor Korsør er så langt at foretrække.

Jeg har fået gløderør til Mondeoen, som kun holdt kortvarigt, og fik dem byttet, da det skete i løbet af få måneder, og prøver i øjeblikket nogle originale og noget dyrere, men har ikke lang tid nok til at ville udtale mig.
Selv om man får dem byttet er det jo ikke morsomt at spilde tid og få ærgrelser og mishagsytringer fra moeren! :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis