Skal lave 4 meter bred havelåge...men hvordan

Vores indkørsel er 4,2 meter bred. Vi skal have lavet en mega havelåge som skal være mindst 150cm høj pga. schæferhunden.

Men hvordan? Har været i Silvan et par gange og de er fantasiløse. Har fået et tilbud fra Poda inkl. arbejdet, men det er godt nok dyrt.

Jeg vil helst have en låge der kun åbner i den ene side, ikke en dobbellåge.

Stolperne skal graves 90cm ned og støbes. Det udstyr kan man jo leje i et byggecenter, ikke?

Problemet er kontruktionen af en låge. Har I forslag?
Evt. henvise til nogen der kan komme med et tilbud?
Jeg er hook på at lave det selv, tro det eller ej, selv om jeg er en pige....wink (takket være min gamle far)

Lærke
Ivrig husejer med schæferhund
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lærke,

Jeg kender faktisk et par som havde en sådan slags havelåge.
De skulle holde 2 Newfoundlændere inde, så deres hegn var ikke så højt. (Forresten så kender jeg adskillige schäfere som uden problemer kan komme over 1,5 meter højt plankeværk... )

Deres havelåge var hjemmelavet og bestod meget simpel at en firkantet ramme at trykimp. lægter i hele portens størrelse. I rammen var der så sat 2-3 skråstivere for at styrke den. Rammen havde de så bare beklædt med de brædder som resten af deres havehegn bestod af.

Fidusen var den at i enden af porten (modsat hængslerne), var der for neden monteret et lille hjul som kørte på gruset når porten åber/lukker.
Herved var der slet ikke den samme belastning på portens hængsler og stolpen den var fastgjort til.

Selvfølgelig får du den kraftigste konstruktion ved at få den lavet i jern.

Tænkte du måske kunne bruge det som inspiration.

- Thomas
Ja, jeg tror også havelågen skal være lige så høj som hegnet, 2 meter.
Det bliver en kæmpe låge. Den behøves ikke at være fuldstændig tæt, hunden må godt kunne kigge ud.

Hvor langt ned skal man grave hullerne til stolperne hvis lågen skal være 2m høj? Er 90cm nok?

Lærke
Ivrig husejer med schæferhund
Hvis du vil lave en port der bliver 4x2 meter er jeg overbevist om at det ikke er nok at grave en stolpe 90 cm. i jorden.

Selv hvis du vælger at bruge et støttehjul, så vil en sådan port stadig give en stolpe noget af en belastning. Trykket nedaf er selvfølgelig reduceret meget pga hjulet, men det vil stadig være belastninger fra vindtryk og måske også fra hunden?

Kan ikke lige sige hvad jeg præcist ville gøre selv, men det var nu nok noget med en solid jernstolpe/bjælke som blev støbt meget langt ned i jorden - evt. også fiksere stolpen til noget andet fast - hvis det er muligt.

Der er sikkert andre herinde som har en god løsning på problemet. Du har hvert fald brug for en noget mere solid konstruktion end til et normalt havehegnsmile

- Thomas
Den kan ehvertfald godt fikseres til husmurvæggen på den ene side, men jeg vil have at lågen åbner den anden vej, op af hegnet istedet for husvæggen og vinduerne.
Hmmmm....

Lærke
Ivrig husejer med schæferhund
Du skal helt sikkert have et støttehjul, så stort som muligt, med det rigtige drej. Er det er mindre jernhjul, bør der være en planbue, det kan løbe på. Hvis du kun vil ofre en grusplads, skal denne nivelleres meget nøgagtigt ud, for ikke at belaste port og ophæng voldsomt, og så ville jeg montere et trillebørhjul eller et næsehjul fra en campingvogn som bærehjul, igen indstillet med den rette sporing.
Jeg har i flere år været i begreb med at lave noget sådant meget lignende, men er aldrig kommet videre. (har også kun 3 katte og et barnebarn, der skal holdes lidt styr på, og det man man jo ikke alligevel :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hvad med en skyde-låge?

 

Hej Lærke.
Det er godt nok noget af et projekt du der har vovet dig ud i, jeg ville sætte et elhegn op istedet for.
En skydelåge er heller ikke nogen dum ide, men kræver at der bygges en overligger den kan hænge på. Og der skal være mindst tre meter op til overliggeren for at lidt større biler ikke får problemer med at komme igennem, hvis der skal kunne køre biler der igennem.
Men med et el hegn kan du klare dig med tre tråde, hundene skal bare prøve at røre det en gang så er de kureret for at komme for tæt på, og så behøver du ikke have strøm på hele tiden. Dog må hundene ikke se at i bare går over hegnet, de er jo ikke dummere end at det vil de også prøve hvis i kan.

V.h. Håndværkeren
Vi ar fliser i hele indkørslen og gården, så det er ikke noget problem med hjul på. El hegn. Hmmmm. Vi har en dreng på 3 år, måske bliver han også kureret bare han rører det 1 gang? Ej. El hegn vil jeg ikke have.
Det eneste jeg ser på når jeg kører i beboede områder er folks havelåger....
Måske skulle jeg få en tømrer/snedker ud og så på det og komme med forslag.
Tak for jeres forslag!

Lærke
Ivrig husejer med schæferhund
Hvis porten skal være 2m høj, er det jo muligt at lægge en overligger, der forbinder de to portstolper.
Det vil stabilisere hængselsidens stolpe en hel del.

Iøvrigt kan en stålkonstruktion jo laves så det giver et mere let og luftigt indtryk.
Se f.eks. denne video: (De, der har tålmodighed til at se filmen tilende, vil se, at denne port burde have været lidt bredere!) ;-)




http://peecee.dk/?id=32016

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej
Dette er godt nok ikke et direkte svar. Men var det ikke nemmere at opdrage hundene til, at de ikke må gå ud af indkørslen ?
Og den lille dreng er der vel ikke unden opsyn.

Jeg tror at projektet med sådan en stor låge hurtigt kan gå hen og blive en bekostelig affære.

Man kan lære alt, hvis man gider!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis