Installationskabel 230/400 volt

Jeg vil benytte lejligheden, hvor jeg for tiden graver i min plæne, til at grave et elkabel ned, så jeg kan få strøm i min lade. Strømmen skal komme fra mit hus, hvor jeg i løbet af sommeren skal have ny (moderne) installation (autoriseret udført)...

Altså: Da jeg både skal have 230 volt og 400 volt i laden vil jeg gerne vide om jeg skal bruge et 5 x 1,5mm2 til det hele?! Eller om dette kun trækker de 400 volt og jeg skal grave et 3 x 1,5mm2 med ned ved samme lejlighed?!?

Hilsen

El-Novicen

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan fint trække det af samme kabel.
Men din dimmension er meget lille det skal værre noget større.

Bemærk også at du sikkert ikke selv må grave kablet ned da det skal afmærkes med gravebånd osv.

I en lade er der sikkert også et forsikringskrav om at dine instalektioner udføres med skærmede kabler, Altså for at forhindre rotter og mus i at gnave i dine instalektioner...

Tal med ham der skal lave det autoriserede og få besked om hvad der er det rigtige og få noget bånd at lægge over så el kablet ikke bliver gravet op/over ved en fejl

Venligst Njord

MVH Njord
Din dimension af kabel afhænger af, hvad du har tænkt dig at bruge i den anden ende. Skal du have et 16A/400 kraftstik, ja så skal du have min. 2,5 mm2. Du må gerne bruge samme kabel, dog må en alm. stikkontakt ikke være forsikret med mere end en 10A (13A) sikring, hvorfor du derfor skal have en separat sikring op til denne (jeg vil i alle tilfælde foreslå, at du får monteret en separat tavle i stalden).
Når du skal grave kablet ned, så skal det ned i frostfri dybde eller det skal placeres i et rør - så kan du nøjes med 30 cm.
Kablet skal forøvrigt som der skives være beregnet til denne type installation, og skal være behørigt afmærket.
Men tag en snak med den lokale el installatør.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Personligt ville jeg nok bare grave en 5x2,5mm2 ned og så placere et CEE 16A kraftudtag men et alm. indbygget 230V i CEE udtaget hvor du nu end har brug for det. Og ja, du bør bruge armeret kabel (PAPJ)hvis der er mulighed for gnaverangreb.

Det er altid godt at få den lokale installatør ud og kigge på det. derved er jeg overbevist om at du selv kan få lov til at grave kablet ned, efter hans anvisninger og få udleveret enten rør til at ligge kablet i eller evt. dækplade eller kabelbånd. selve installationen skal foretages af en el-installatør

Vh Jan Eriksen
Gnaver sikringen er kke bar noget der anbefales det er et forsikringskrav... Og sikkerhedsmøssigt er det også det rigtige.

Når du er igang så få opsat rigeligt med stik, de koster ikke specielt meget men det er lækkert ikke at skulle løbe med 5 ledede forlængeledninger hele tiden.. de er tunge og uhandy..

I min garage har jeg 5 kraft stik placeret strastegiske steder og det er skønt selv om jeg ikke bruger kraft så meget.. Men til brænde save, brænde flækkeren og svejseren og ældre kraftige maskiner. Da er det jo uundværligt..

Venligst Njord smile

MVH Njord
njord: Ang. armeringskabel... ja det er et forsikringskrav, men hvis man går ud efter SB. Så mener jeg underligt nok kun at der står "hvor der kan forventes gnaverangreb"... jeg har flere elektrikere der snakke om at det er et vurderingsspørgsmål..... du ved.. skal man bruge armeret kabel i en hulmur, hvis man kører kablet direkte fra hulmuren og ind bag i cee stik/afbrydere? og hvad med skjult installation i gipsvæge.. og det samme i den anden grøft.... kan der tænkes at komme en rotte forbi i denne garage eller? men ja, jeg ville til hver en tid benytte pap eller alu kabel i en lade. Nu når vi inde på dette emne, så kan det være at du kan hjælpe mig.... Forstil dig en eks. kornsnegl, der er der ingen tvivl om at man vil fremføre armeret installation, jeg syntes bare ikke det er særlig tit (har aldrig set det) at man laver selve tilledningen til kornsneglen i armeret/skærmet kabel???? det er selvfølgelig nemt at skifte tilledningen (da den max må være et par meter lang) men???
Armeringen gælder kun den faste instalektion..
Grunden til at kravet kun gælder landejendomme er sikkert historisk begrundet.
I ældre udhuse på landet er instalektionerne oftest lavet som synlige kabeltræk, altså med gode muligheder for gnaverne ( læs rotter ). I garager o.lign har der typisk ikke været de stor instalektioner og der har heller ikke været mange rotter oftes kun lidt mus som ikke gnaver helt så meget...

Ledningen til maskinerne er fleksible da maskinerne oftest flyttes rundt i større eller mindre omfang.

Venligst Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også