Overligger

Hej

Jeg har nogle spørgsmål ang. murstensoverligger.

Ved mit ene vindue opdagede jeg at nogle af murstenene over vinduet var ved at falde ud, det undrede mig da jeg jo ville mene at der skulle ligge en overligger hen over vinduet. Jeg var oppe og kigge på det og finder ud af at der ikke er nogen overligger hverken på det vindue eller på nogle af mine andre vinduer.confused
Huset er fra 1959 men der er skiftet vinduer til plastik på et tidspunkt.

Mit spørgsmål er om det kan være rigtigt at der ikke skal være nogen overligger??

Og hvis der skal en overligger ind hvordan gør man det?? Kan man bare pille de løse mursten ud og mure en overligger ind??

Håber der er nogle der kan hjælpe.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I mange tilfælde har man brugt metoden med at mure lidt armering ind i fugen over nederste skifte.

Altså lægger man første skifte over vinduet ud på et brædt eller lign. Så lidt armeringsstænger i hele bredden. Hvorefter der mures et par skifter i en kraftig mørtel.
Det er en ofte benyttet løsning i ældre huse. Det kan være det er sådan din ser ud??
Har lige være oppe og kigge, og i fugen er der heller ikke noget armeringsjern. Er det lavet helt forkert??
Dit hus har jo en del år på bagen....
Og hvordan kotymen var dengang kan man næsten kun gisne om..
Og mon ikke der var lidt lokalt betinget... Jeg tror ikke der var helt så mange regelsæt på bygge området som idag.

Idag er det mest almindeligt at anvende overlæggere med indstøbte armeringsjern. Hvis det kun er et et planshus anvendes der normalt ikke mere.
Men der kan også lægges "britex" ind i fugen over overlæggeren. Det er nogle rustfaste profiler der mures ind og støtter af og er emd til at give ekstra styrke. Men de er vist ikke specielt meget anvendt.

MVH Njord
Mit er et et plans hus. Vil I ikke mene det er en god idé at mure en overligger ind, for ellers vil murstenene vel bare falde ud igen, eller hva'??
Annonce
Hej Homer og alle andre

Er der ikke noget der hedder "ståltegl"? Mener, at det er et helt skifte med et gennemgående stålspid, rustbehandlet, som man murer op.

Hilsener

Paw
Hej Paw

Kald du det bare ståltegl....
Det er vist det samme som vi anre kalde en overligger.

Ellers er der jo muligheden for at mure et "stik" over vinduer og døre. Smukt, til det rette hus. Men nok ikke lige det der klæder en 70'er villa... Så hedder det vist mest stilforviring...

MVH Njord
Er dine sten ikke på højkant oven over vinduerne, i sådan en bue. Kan slet ikke forestille mig hvordan man kan få det til at hænge sammen...

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter

Stenene på højkant, med eller uden bue kaldes et "Stik"

På de fleste nyere huse, fra 50'erne og frem, er muret med overlggere der er lavet med en eller flere indstøbte stålstænger i teglstenen. Det sker på bagsiden af stenene så det ses ikke på facaden.

MVH Njord
Ved jeg godt, men det var jo ikke sikkert spørger vidste det hedder et stik.

Jeg er selv ejer af flere stik, fugerne er så dårlige så de ikke "stikker" mere.....De holder så længe pudset sidder der.


MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis