Fond kogt over 12 timer...

Hejsa,

jeg lavede et impuls køb i går. Jeg købte nogle frosne kalveben i Metro og gik hjem og ville lave fond.

I gryden puttede jeg hvidløg, løg, gulerødder, seleri, pastinak og så ben. Det har kogt hele natten (på svag varme med grydelåg over) og jeg filtrerede ben og grøntsager fra i morges. Fonden har dog ikke kogt ind endnu. Det gør jeg i aften. Lige nu står den i køleskabet.

Jeg er ikke tilfreds med smagen. Og, skeen jeg smager med bliver helt fedtet. Er dette normalt? Nu hvor fonden står i køleskabet, så vil der jo samle sig fedt i toppen. Skal jeg fjerne dette før indkog eller bare lade det være?

Hvis alt er normalt. Hvordan laver jeg så en god sauce af min fond?

/Brian
Hejsa, jeg lavede et impuls køb i går. Jeg købte... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Selv med de helt rigtige, og bedste råvare, kan man smadre den.... Fremgangsmåder og råvarer varierer fra person til person. Der er mange måder at fremhæve smag af ens råvare, og det er også godt dækket inde i dette forum.... MEN alfa og omega for, at den fond man har sat over bliver en succes, er..... At man hele tiden fjerne det fedt der samler sig på toppen, mens den, meget stille og roligt, stå og simre.... Koger fonden for "hårdt", kan man resikere at man koger fedtet ind i fonden... Og den kan man ikke lige sådan rede.... For mig lyder det som om det er det der er sket for dig... Som andre også har sagt, skumme af.... Også selvom den står og simre roligt, vil fedtet med tiden blive kogt ind i fonden, hvis det ikke bliver fjernet under vejs...

Mad er sejt :-)
Aldrig i mine mange år som kok, har jeg hørt magen til vrøvl. ja vi koger fond af ben skummer urenhederne væk, tilsætter salt.
så får den lov at koge til den er færdig. fedt skummes af herefter. skal den være kraftigere kog den ind. ellers kan du gøre som ALLE gør. krudt (oksebouillion).
efter min mening skal du bruge kød, for at få den bedste sovs. ben er kun til suppe.
kalv kan smage underlig når benene ikke er brunet af.
"den bedste sovs"
oksetykkamfilet snørret brunes af, kom vand ved, når det næsten koger, skum den af, tilsæt salt, grov peber, tomat pure, lauerbærblade. koges i 2-3 timer til stegegaflen slipper. denne fond gir en pragtfuld sovs.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis