Fond kogt over 12 timer...

Hejsa,

jeg lavede et impuls køb i går. Jeg købte nogle frosne kalveben i Metro og gik hjem og ville lave fond.

I gryden puttede jeg hvidløg, løg, gulerødder, seleri, pastinak og så ben. Det har kogt hele natten (på svag varme med grydelåg over) og jeg filtrerede ben og grøntsager fra i morges. Fonden har dog ikke kogt ind endnu. Det gør jeg i aften. Lige nu står den i køleskabet.

Jeg er ikke tilfreds med smagen. Og, skeen jeg smager med bliver helt fedtet. Er dette normalt? Nu hvor fonden står i køleskabet, så vil der jo samle sig fedt i toppen. Skal jeg fjerne dette før indkog eller bare lade det være?

Hvis alt er normalt. Hvordan laver jeg så en god sauce af min fond?

/Brian
Hejsa, jeg lavede et impuls køb i går. Jeg købte... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg gætter på du er en mand! Jeg ved ikke hvorfor, men der er ikke mange kvinder, der kan være så engagerede mht. madlavning. Eller er det bare fordi de fleste mænd elsker sovs?

Jeg får mod på at prøve det der med at brune ben, det må prøves, om ikke andet så for at behage min mand smile

Hilsen Zenobia
Min hustru ryster også lidt på hovedet, men er i grunden meget godt tilfreds med projektet, måske ikke helt da jeg diskede op med de 25 kg ben! :-)

Alene pga duften, vil jeg altid brune benene inden kogningen.
Jeg holder meget af din slutning på dit indlæg. Det tyder på prægtige egenskaber. :-)

Lad høre om du bliver glad for ideen!

Sovs er godt, og kan spises med ske og der er altid for lidt, især på restauranter.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

Ben og affald fra kød kommes i en gryde de kan være forstegte i ovn men det gør ikke den store forskel da den karrakteristiske smag først skabes når man laver det kød som skal spises til.
Jeg laver en allround fond i en 10 litters gryde som fyldes med ben óg diverse skrog som fx andeskrog gåseskrog stegteben, grisse ben, okse marv ben og gerne 1 kg oksebryst.
jeg fylder op med kold vand tilsætter 1 - 2 spsk salt og 20 hele peberkorn. bringer langsomt det hele i kog ved svag varme. skummer af så ofte som jeg kommer forbi lader det hele koge 4-5 timer og slukker så og lader det stå koldt til næste dag hvor jeg fjerner fedt og urenheder. fedtet tager jeg med en hulske op i en gryde hvor jeg smelter det og får kogt rest vandet fra jeg lader det derefter bundfælde et koldt sted den rene fedt i toppen kan bruges.
Suppen sier jeg gennem et dørslag hvor jeg har anbragt en stor vaffelvævet klud. den er egentlig købt som gulvklud men bliver aldrig brugt som sådan.
den nu rene suppe kan bruges til lidt af hvert den kan serveres som suppe hvor man så tilsætter de grøntsager man ønsker kød,mel og fladboller.
den kan koges ind til fond efter ønske.
skal den bruges til fx oksesteg kan man tildætte 1 øl til fonden steger man oksestegen i bradpande eller gryde tilsættes øllen hertil. når sovsen laves er det en rigtig god ide at tilsætte ca 1 spsk rent fedt fra fond det indeholder nemmelig en karakteristisk smag.
Husk at når du koger fonden ind(skal koges før opbevaring) og vil gemme den i gryde et koldt sted så tilsæt alt det rene fedt som så svømmer ovenpå og danner et fuldstændig steril og lufttæt låg når du så skal bruge suppen/fonden tager du bare fedtet væk bruger det du skal bruge koger igen og opbevarer resten. imens du samler ind til næste portion fond eller suppe.
Samme fremgangsmåde med 2 kyllinger i 10 litter vand her er det bare nødvendigt at smide al fedt væk fordi det ofte har en lidt trannet smag. Er der kød og ben som du ikke vil bruge fordi din smag/tro udelukker dette undlader du dem bare
For os tosseelskere af god mad, er jeg helt vild med at læse om, hvilket arbejde det er, at lave en sauce (sovs) som man bare spærrer øjnene op over, og går i svime over. Har prøvet det flere gange på de dyre restauranter, men jeg ante ikke det var så stort arbejde, og det gør jo oplevelsen endu bedre - eller skal jeg sige helt fantastisk - 12 - 14 timer - jamen dog. Jeg lærer noget hele tiden på denne side, og dette er dog fantastisk for mig.

Tak for at forstå, hvilket arbejde det er. Fantastisk.

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen

Nu skal man jo ikke stå og holde vagt over gryden/gryderne i alle 12 timer!
:-)

Jeg ville også bare lige indskyde, at det selvfølgelig skal foregå under låg, ellers vil det koge tørt i løbet af natten.
Det skal heller ikke bulderkoge, men blot simre stille og roligt.

Man kan også koge fond på fisk, hvilket heller ikke er at foragte, men det skal kun koge i 15-30 minutter, da det ellers bliver sært bittert.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Hej KTM

Men jeg er fortsat dybt imponeret, at man bruger så meget tid på fond. Jeg ved min nabo af og til nævner i parantes, at han har lavet saucen på en fond han har lavet. Det har aldrig sagt mig noget, for man kan jo også købe fond i butikkerne, men med den ny viden forstår jeg bedre, hvorfor hans sauce smager fantastisk.

Min kone laver ikke selv fond, men hun kan godt nok lave en sauce der sender mig og evt. gæster i himlen, alene ved hjælp af sky fra den hovedret hun laver (tror jeg).

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen

Det din kone gør er jo netop også humlen i sagen. En god sky er det vigtigste for smagen, men ved at tilføje en fond løftes skysovsen til højderne på en eller anden besynderlig vis.
Du er jo således motiveret! :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

Øh, ja, jeg elsker GOD mad med smag der kvidrer, og som ikke behøver hverken salt eller peber for oplevelsen. Om det så er frikadeller eller hummer er næsten ligemeget, men det er oplevelsen! Og det er ofte saucen der afgør en stor del af smagen.

Og så et godt råd, hvis I er til skalddyr.

Prøv at koge levende rejer, tilsæt godt med salt, men kom så også lidt sukker i, så kan selv Grøften i Tivoli pakke sammen smagsmæssigt. Det forstærker smagen af rejen, meget mere end at pynte den efterfølgende med salt for at fremhæve smagen.
Det samme gælder hummer.

PS: Det er nok det eneste + hummer jeg har prøvet at lave alene, efter at have studeret min kone.

Mvh. JørgenE
Når man laver fond, skal det koge ind UDEN låg, eller bliver smagen mærkelig.
Det er også vigtigt at afskumme, så man får affaldsstoffer og evt. en del fedt væk.

Fonden skal værer mere eller mindre klar i farven.
Uden låg indtil skum er fjernet derefter sagte simre med låg.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis