Pleje af hus financieringen !!

Hej med jer alle.

Da vi endnu ikke har et "økonomiforum" vil jeg spørge her..

Der er nu en vis omtale af de kommende "stående lån" altså afdragsfrie lån. Det er noget med at disse lån har en løbetid på maks 10 år men kursen burde vel blive en smule bedre på disse lån end traditionelle lån. Køberen af disse obligationer har jo en større sikkerhed for at de ikke udtrækkes i løbet af tiden. Det er kun risikoen for indfrielse der ikke gør at investorene ved hvad forrentning de kan påregne i de næste mange år.

Det har også værret en omtale af mulighederne for at optage lån og så bruge pengene i en pensionskasse. Men hvor finder vi noget på nettet om denne penge anbringelse... Eller er du ekspert ??

Da renten nu er meget lav, omend der er flere der spår yderligere rentefald efter sommeren.... Men renten har jo også kravlet lidt op den seneste uge..

Så kommer vi jo snart til at tale om den "lodrette konvertering" ( højere rente for at kappe af restgølden ). I den forbindelse har jeg hørt lidt om at man bør holde sig i løbetider på 30 år for at få de største udsving med på renten...
Men hvor meget betyder det ! Der er jo også en reel besparelse i de perioder man venter på at man kommer mellem top og bund..

Hvor finder jeg lidt om det og gerne noget med nogle regne ark osv...
Eller er du ekspert i financiering af hus, så skriv endeligt..

Hvornår skruer regeringen ned for den værste post på en konvertering.. Nemlig de meget høje tinglysningsafgifter. De er jo vildt høje og afspejler ikke omkostningerne ved at foretage tinglysningen. Jeg tror ikke på at en tinglysning beskæftiger en kontormus i mere end 14 dage for hver konvertering....

Men reducerede omkostninger vil vi jo også kunne spare rente osv for de lidt mindre lån...

Som det er nu skal man jo have en relativ stor gæld for at det kan svare sig økonomisk at konvertere pga. de høje omkostninger.

Venligst Njord smile

MVH Njord
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor altid 30 år. Jeg lagde om fra 30 år /resttid 28 år) 7 % lån til 20 år 5%. lån. Havde godt nok et kurstab på 50.000 men jeg har ved at betale 220 kr. mere om måneden kappet 8 år af restgælden (og 700.000 mindre i rente).
Har du råd til det så gå så mange år ned i løbetid på et 4 % lån, og check hvor langt du skal ned for at det rammer ca. kurs 100. Check så det månedlige afdrag, hvor langt det ligger fra det nuværende lån. Havde jeg ikke 2 børn i dagpleje gjorde jeg det nu. Men folkekirken er røget sammen med fagforeningen, og der skal jo være lidt penge til mine lds projekter ikk'.
Undskyld at jeg ikke svarer på det du spørger om, men jeg er sku lidt træt af at høre om 30 års lån i disse tider hvor rentefradreget er udhulet. De eneste der er interesseret i 30 års lån er vel realkredit. Jeg havde en ærlig kunderådgiver i RD, hun sagde at hun syntes også at 30 år burde forbydes, helt enig. http://www.xcse.dk er god til at sammenligne på, om serierne er åbne kan jeg ikke lige se. Brug kurver og søgefunkioner til at finde de rigtige løbetider. Der er andet en 20 og 30 år.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 23-06-2003).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter

Hvis du husker tilbage så vil du se at vi er meget enige i betragtningerne omkring løbetidens længde. Men efter at have hørt lidt om det andet så vil jeg bringe det ind her netop for at få lidt uvildig rådgivning...

Jeg er også på 20 årige lån nu. Og ved mine omlægninger har jeg altid ligget lige omkring kurs 100 (Ok på 100 og lige under). Men hvis forudsætningerne for at lave en lodret konvertering så må man jo overveje hvilken hest der skal spilles på..

Og muligheden med afdragsfrielån tiltaler mig ikke specielt men kan man lave en skudsikker pensionsopsparing så vil jeg ikke afskrive det helt.. Men pengene vil ikke blive brugt til federe ferier osv.. Der skal altid være en vis plads i økonomien ..

Venligst Njord smile

MVH Njord
Når, eller hvis, man konverter op, f.eks. fra 5% til 7% er det som I ganske rigtigt siger, for at kappe af restgælden. Man kapper mest hvis man i forvejen har et 30-årigt lån (kursen for 4% 30 år er noget lavere end 4% 20 år).
Men noget meget vigtigt. Man gør det udfra den betragtning, at det inden for rimelig kort tid vender, og at renten igen falder, så man kan konvertere ned igen.
At der ikke er så meget fidus i dette længere kva det dårlige rentefradrag, er ganske rigtigt.

Hvis man går i tanker om at konvertere op, ville jeg først sørge for, at låne i en åben 30-årig serie først, og når så renten stiger igen. Det plejer i øvrigt at være sådan inde på Københavns Fondsbørs hjemmeside, at åbne serier er markeret med *.

PS: Jeg har selv 20 år, da det luner at man ligefrem kan se på restgælden at der bliver betalt.....

Venlig hilsen
Lars
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis